Apple skal ganske sikkert lansere en ny generasjon Apple Pencil med Pro-merkelapp i morgen klokken 16:00.

Annonse


OPPDATERT: Apples nye produkt avslørt

Canalys avslører at nettbrett-markedet har økt, men bare så vidt.

Du følger iPad-avsløringene fra Apple hos ITavisen i morgen fra 16:00.

Oppdatert, 17:22:

Det er funnet en referanse til “Apple Pencil Pro” (uthevingen er vår) på selskapets oppdaterte forside (i Japan) der man kan viske bort event-logoen og få servert en ny en. Tim Cook hintet også til lansering av en ny Pencil. Er det en Pro-utgave det er snakk om, skjønner vi i større grad det store fokuset. Sendingen spilles av hos apple.no i morgen 16:00, og varer ifølge Mark Gurman i 35 minutter, noe som gjør det til en av de kortere presentasjonene.

Annonse


Apple håper å super-akselerere nettbrett-markedet i 2024

Vi snakker her om en forbedringen på 1 prosent i første kvartal sammenlignet med første kvartal 2023 med 33,7 millioner utsendte enheter – dette etter fire kvartaler på rad med nedgang. Det har nok ikke hjulpet at Apple ikke lanserte nye iPads i fjor, for første gang, men i morgen skal selskapet lansere nye iPad Pro OLED og iPad Air 12,9″.

I så fall entrer de et marked som er litt på gløtt selv om den makro-økonomiske situasjonen i verden langt ifra er forutsigbar.

ipad pro
Apples nye nettbrett med OLED-skjermer og brette-nettbrett fra konkurrentene i Android-leiren bør være nok til å dytte opp segmentet med mye mer enn 1 prosent i år. Bilde: ITavisen

Så er spørsmålet om 1 prosent-økningen er et sted Apple føler de kan vokse i, om det da er slik at selskapet dominerer nettbrett-salg – ifølge Canalys leder de, men de er langt ifra alene, spesielt i første kvartal i år ligger Samsung på 20 prosent (samme som i første kvartal i fjor) etterfulgt av eple-selskapets 36 prosent (ned fra 42 prosent første kvartal i fjor:)

2023 var et begredelig nettbrett-år

«Nettbrettindustrien har hatt en positiv start på 2024, og resten av året bør bringe ytterligere lettelse etter et vanskelig 2023. Til tross for den lengre perioden med forsiktige forbrukerforbruk på nettbrett, har leverandørene holdt seg ambisiøse. Nye markedsaktører har fortsatt å investere i kategorien mens de tradisjonelle tungvekterne leverer på innovasjon for å begeistre kunder og drive nye bruksområder,” oppsummerer Canalys som forklarer Apples situasjon:

“Apple holdt seg på toppen av det verdensomspennende nettbrettmarkedet i 1. kvartal 2024, med 12 millioner iPads, noe som ga den en markedsandel på 36 prosent. Samsung vokste med beskjedne 1 prosent og beholdt andreplassen med 6,8 ​​millioner enheter. Huawei holdt på tredjeplassen for et påfølgende kvartal, og solgte 2,7 millioner enheter, noe som resulterte i en sterk årlig vekst på 70 prosent, hovedsakelig drevet frem av etterspørselen i hjemmemarkedet i Kina og over Asia-Stillehavsregionen. Lenovo og Amazon tok henholdsvis fjerde og femte plass, begge solgte over 2 millioner nettbrett.

Spesielt å merke seg er Apples forventede grep om å innlemme OLED-skjermer i iPad Pros, som signaliserer et betydelig landemerke i skjermteknologipreferanser på tvers av toppleverandørenes nettbrettporteføljer. I tillegg er 2024 beregnet til å føre til en økning i nye tablettformfaktorer og funksjonalitet, med produsenter som fokuserer på både sammenleggbare design og brillefri 3D-innholdsvisning. Nettbrettmarkedet er på vei til å stabilisere seg over pre-pandeminivåer, støttet av en gradvis gjenopprettingsbane. Realiseringen av utsatte kommersielle og offentlige utplasseringer fra i fjor og den raske utvidelsen av 5G-infrastruktur i uutnyttede markeder vil forsterke etterspørselen etter nettbrett.”

Igjen fosser Huawei frem på nett-markedet som de gjør med mobiler i hjemlandet noe som gir Apple hodepine.

Annonse