elbil-lading naf
NAF kan avsløre at hurtiglading på veien er dyrt, selv om spotprisen for strøm på Østlandet har falt. Bilde: NAF

Annonse


Hurtiglading like dyrt som diesel

Er du ute på langtur med el-bilen må du gjerne lade, men hurtiglader du vil det nå koste deg i snitt like mye som å fylle drivstoff på en diesel-bil.

Hurtiglading utenfor hjemmet er dyrt

Det melder NAF i en pressemelding: “Hurtiglading koster nå rundt 5 ganger så mye som å lade hjemme,” avslører NAF. Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver, uttaler følgende: – Det er et for stort gap mellom spotprisen på strøm og det du må betale på hurtigladeren. Med dagens prisnivå på hurtiglading, er det like dyrt å lade elbilen som å tanke opp dieselbilen, uttaler han, og mener at prisnivået i strømmarkedet bør gjenspeiles bedre på ladeplassen.

Kjører du 1000 kilometer i måneden i en elbil som bruker 0,2 kilowattimer per kilometer, og du kun hurtiglader for 6,49 kroner per kilowattime, koster det deg 1298 kroner. En gjennomsnittlig dieselbil med forbruk på 0,6 liter per kilometer og en literpris på 22 kroner, gir en månedlig kostnad på 1320 kroner i måneden etter 1000 kilometers kjøring. 

NAF

“Da strømprisene var som høyest, ble hurtigladeprisene skrudd kraftig opp. Siden den gang har prisene gått ned, men fortsatt ligger prisen for å hurtiglade betydelig høyere enn strømprisen,” kan NAF avsløre som har gransket prisene nærmere, og avslører at flere av de største ladeselskapene tar 6,49 kroner per kilowatttime når kundene hurtiglader.

Dette samtidig som spotprisen i snitt på Østlandet har ligget på under 50 øre per kilowatttime. Sødal sier det kan være penger å spare med rabattavtaler, om man er avhengig av å hurtiglade regelmessig.

Bilde: NAF

Annonse