apple tv+
Apple TV+ er langt ifra populært hos tenåringer i USA. Bilde: Apple

Annonse


Tenåringer bryr seg ikke om dette fra Apple

Piper Sandler har spurt amerikanske tenåringer hva de synes om Apples produkter og tjenester. 6020 ble spurt fordelt i 47 delstater.

iPhone er fremdeles en utrolig sterk merkevare blant unge

Først kan vi ta for oss det som ikke overrasker, fordi det har vært en trend i mange år, spesielt i iPhone sitt hjemland: 85 prosent eier en iPhone og 86 prosent ønsker å handle en som sin neste mobil. Det har tradisjonelt ikke vært en trend for iPhone-eiere å skifte til Android – Piper Sandler er imponerte over at Apple klarer å fortsette å eie markedssegmentet:

“Både 85 prosent iPhone-eierskap og 86 prosent intensjon om å kjøpe en iPhone er nær rekordhøye for undersøkelsen vår, men ned fra rekordnivåer i 2021. Vi tror den økte penetrasjonen og kjøpsintensjonen er viktig gitt det modne premium smarttelefonmarkedet. I tillegg er trender mot premium-telefoner oppmuntrende ettersom selskapet fortsetter å introdusere nye iPhones som beviser produktporteføljens generelle klebrighet. Til slutt kan positive trender innen tjenester følge, ettersom installasjonsbasen for Apple-maskinvare fortsetter å vokse.”

Også i klokke-markedet gjør de det bra. 34 prosent svarte de eier en Watch (et imponerende tall fordi kun 39,4 prosent av de spurte uttalte de eier en smartklokke) og interessen for å handle en økte med tre prosent og 13 prosent ønsker å handle en i løpet av de kommende seks månedene. Rolex kom på andreplass og Casio på tredje.

Flott for Apple, og ikke uventet, spesielt ikke i USA, men selskapet dominerer ikke i segmentet underholdningstjenester:

  • Nesten to tredjedeler foretrekker Spotify
  • Kun litt over 30 prosent bruker Apple Music
  • Apple TV+ gjør det elendig: mindre enn 5 prosent bruker tjenesten daglig

For referanse så svarte over 30 prosent at de ser på Netflix daglig og nesten 30 prosent at de ser på YouTube.

Annonse