eu digital markets act
DMA-loven trådte i kraft 7. mars. Ikke en gang før måneden konkluderte har EU startet etterforskninger av de tre store, nettopp med hjemmel i "Digital Markets Act."

Annonse


Derfor etterforsker EU Apple, Meta og Google

“Kommisjonen har i dag åpnet avviksundersøkelser etter Digital Markets Act (DMA) av Alphabets regler om styring i Google Play og egenpreferanse på Google Søk, Apples regler om styring i App Store og valgskjermen for Safari og Meta’s “betal- eller samtykke-modell.”

Skal etterforske selskapene i ikke lenger enn 12 måneder

Det heter det fra EU kort tid etter at loven trådte i kraft tidlig i mars. Dette tok altså ikke lang tid, og det er selvforklarende hva de etterforsker:

  • Om Apple med app-butikken styrer kundene bort fra alternativer som det nå er åpnet for i EU og om de gjør det samme med nettleser-valget brukerne i de 27 EU-landene får
  • Om Google også styrer brukerne bort fra Google Play, og om de gjør for mye for å bevare Google som standard søk
  • Den siste handler om hvordan Meta tar betalt for å ikke vise annonser, annonser som de tidligere har blitt beskyldt for at bryter personvernet ved å spore brukerne

Epic Games, Apple sin bitre fiende, har tidligere uttalt Apples metoder som et “freakshow” – blant annet kreves det 15 steg, dog avhengig av hvordan man teller, for å installere en app fra webben. Grensesnittet som viser en liste med alternative nettlesere ser slik ut – både Opera og Brave skryter av flere nedlastinger etter at DMA-loven trådte i kraft.

I forhold til Apple og Google sine app-butikker, uttaler EU følgende:

“Kommisjonen er bekymret for at Alphabets og Apples tiltak kanskje ikke er fullstendig kompatible ettersom de pålegger ulike begrensninger. Det begrenses blant annet utvikleres mulighet til fritt å kommunisere og fremme tilbud og direkte inngå kontrakter, inkludert ved å pålegge ulike gebyrer.”

Annonse


Når det gjelder nettleservalg på iOS, er EU også skeptiske:

“Kommisjonen er bekymret for at Apples tiltak, inkludert utformingen av nettleserens valgskjerm, kan hindre brukere i å virkelig få lov å utøve sine rettmessige valg av tjenester innenfor Apples økosystem, i strid med artikkel 6(3) i DMA.”

Når det gjelder Meta har det norske Forbrukerrådet i samarbeid med andre forbruker-organisasjoner klaget inn Meta for det de mener er “omfattende lovbrudd” som omfatter annonser og betaling, det samme EU nå skal se på for de 27 medlemslandene.

Dette melder EU om sin etterforskning av Meta:

“Til slutt har kommisjonen åpnet sak mot Meta for å undersøke om den nylig innførte «betal eller samtykke»-modellen for brukere i EU er i samsvar med artikkel 5 nr. 2 i DMA som krever at portvakter innhenter samtykke fra brukere når de har til hensikt å kombinere eller kryssbruke sine personlige data på tvers av ulike kjerneplattformtjenester.

Kommisjonen er bekymret for at det binære valget som pålegges av Metas «betal eller samtykke»-modell kanskje ikke gir et reelt alternativ i tilfelle brukere ikke samtykker, og dermed ikke oppnår målet om å forhindre akkumulering av personopplysninger fra portvoktere.”

EU uttaler om bøter at “ved overtredelse kan kommisjonen ilegge bøter på opptil 10 prosent av selskapets totale verdensomsetning. Slike bøter kan gå opp til 20 prosent ved gjentatte overtredelser. I tilfelle systematiske overtredelser kan kommisjonen dessuten vedta ytterligere rettsmidler, for eksempel å forplikte en gatekeeper til å selge en virksomhet eller deler av den, eller forby gatekeeperen å anskaffe tilleggstjenester knyttet til den systemiske manglende overholdelse.

Annonse