opera
Nettleseren Opera har opplevd pågang av flere nye brukere etter at EU-landenes brukere blir spurt om hvilken nettleser de ønsker å bruke. Bilde: Opera

Annonse


Økte med 164 prosent

“Siden Digital Markets Act (DMA) trådte i kraft 7. mars, har EUs nesten 400 millioner smarttelefonbrukere begynt å få et valg som ber dem velge standardnettleser på sin Android- eller iOS-mobilenhet.” Slik lyder Operas blogg-innlegg om trafik-økningen de nå ser som følge av å gjøre det enklere å skifte i de 27 medlemslandene.

Også Brave sin nettleser økte antallet nedlastinger etter at EU-landene fikk mulighet, noe vi rapporterte om for noen dager siden:

“For ikke bare kan nettleserne bruke sine egne motorer, men det er også slik at brukerne blir spurt hvilken nettleser de ønsker når de åpner Safari, komplett med nedlastingslenker til flere alternative nettlesere. Dette har vært en suksess for Brave, for de har økt nedlastingene fra rundt 7500 og 10 000 fra 15. januar til rundt 11 000 nedlastinger etter lanseringen av iOS 17.4 6. mars.”

Slik velger man nettleser. Bilde: Brave

Opera kan også skryte av klar fremgang, for fra 5. mars til 7. mars kom det 164 prosent nye brukere ombord.

– Dagen valget begynte å dukke opp, så vi en økning i veksten av våre daglige aktive brukere, spesielt for Opera for iOS. Vi ser dette som en indikasjon på to ting: for det ene viktigheten av regulering for å gi mer like konkurransevilkår, og for det andre at brukerne er sultne på nye og innovative produkter som kan levere en overlegen nettopplevelse, sier Jørgen Arnesen. EVP Mobile i Opera i pressemeldingen.

Opera avslører at også på Android så har spørsmålsboksen på mobiler ført til at flere prøver alternative nettlesere som Opera: “Opera for Android har også hatt en betydelig vekst – spesielt i Frankrike, hvor nye brukere økte med 54 prosent den dagen spørsmålet begynte å bli introdusert.”

“Nye brukere av Operas mobile nettlesere, Opera for Android og Opera for iOS, økte betydelig på tvers av kjernemarkedene i EU. Opera for iOS klarte seg spesielt godt, med en økning på 402 prosent, en vekst på fem ganger. I Frankrike, 143 prosent i Spania, samt 68 prosent og 56 prosent i henholdsvis Polen og Tyskland,” melder Opera i en fersk pressemelding.

Annonse