Finn Lützow-Holm Myrstad
Fagdirektør Finn Lützow-Holm Myrstad hos Forbrukerrådet mener Meta opererer i det norske og europeiske markedet med "massive lovbrudd."

Annonse


“Omfattende lovbrudd”

Forbrukerrådet mener igjen Meta bryter personlovgivningen og klager inn selskapet i partnerskap med syv andre forbrukerorganisasjoner.

Husker du denne klagen fra vinteren i fjor?

Det er ikke lenge siden de sist reagerte på det de mener er brudd på reglene i Norge. I november i fjor meldte vi om rådets reaksjon på at plattformen ber brukerne betale for å slippe reklame, eller fortsette som før:

“Nå skriver Forbrukerrådet at Meta tvinger brukere Facebook og Instagram “til å velge mellom fortsatt overvåkning og persontilpasset markedsføring, eller betale for å slippe å se reklame. Bakgrunnen er at Meta har fått beskjed om at selskapets bruk av personopplysninger er i strid med det europeiske personvernregelverket.”

“I klagen, som er oversendt til nasjonale datatilsyn, pekes det blant annet på hvordan teknologigiganten bryter med lovpålagte krav om rettferdig behandling, formålsbegrensning og dataminimering. Det er heller ikke mulig for brukerne å gi et fritt og informert samtykke, gitt selskapets massive overvåkning og lite gjennomsiktige forretningsmodell,” heter det i den ferske pressemeldingen.

Annonse


“Meta tåkelegger”

— Meta har gjentatte ganger forsøkt å tåkelegge hvordan de bryter med brukernes rett til personvern, nå sist med sin «si ja eller betal-modell. Det er på høy tid europeiske myndigheter setter ned foten for hvordan selskapet opererer, hevder fagdirektør Finn Lützow-Holm Myrstad i Forbrukerrådet som legger til:

— Selskapets forretningsmodell, som baserer seg massiv overvåkning og profilering av brukerne, er i grunnleggende strid med europeisk og norsk lov. Dessverre har selskapet tydeligvis ingen intensjoner om å endre forretningsmodell eller tilpasse seg gjeldende regelverk. Innsamlingen og sammenstillingen av informasjon om oss bryter ikke bare med vår rett til privatliv, men gjør oss sårbare for manipulasjon, diskriminering og svindel. Dette skader både oss forbrukere og samfunnet som helhet.

Meta eier blant annet Facebook og Instagram, som begge har over 250 millioner europeiske brukere. I 2018 trådde personvernforordningen (GDPR) i kraft i EU og i Norge. Forordningen stiller en rekke krav, blant annet knyttet til hvilke personopplysninger som kan behandles og hva informasjonen kan brukes til.

Forbrukerrådet

Forbrukerrådet oppsummerer det vi nevnte innledningsvis på tampen av dagens pressemelding:

“Forbrukerrådet og en rekke andre europeiske forbrukerorganisasjoner har tidligere klagd inn Metas nye «si ja eller betal-model”l» til nettverket for europeiske forbrukertilsyn (CPC). Bakgrunnen var at selskapet tvinger brukerne til å velge mellom å tillate bruk av personopplysninger i markedsføring eller betale for å slippe annonser.

Annonse