vw id.buzz
Apple testet en rekke Apple Car-prototyper der en av dem minnet om en ID.Buzz fra VW. Bilder: ITavisen

Annonse


Brikkene faller på plass: dette kunne ha blitt “Apple Car”

Da vi testet ID.Buzz i mars i fjor visste vi ikke at Apple i flere år prototypet et lignende design mange år i forkant.

Nå vet vi mye mer

Det var nærmest ingen konkret informasjon eller reelle lekkasjer rundt Apples bil-prosjekt som for alvor giret opp i 2014. Når vi skriver “nærmest,” er fordi det lekket konsept-skisser basert på det som skal ha vært mer eller mindre håndfast informasjon, men slikt er alltid vanskelig å vite. Men det har vært umulig å verifisere informasjonen – til nå. Det er som vanlig Mark Gurman fra Bloomberg som kommer med de saftige avsløringene i kjølevannet av kanselleringen som lekket 27. februar.

Foran og baksiden så helt like ut, slik at det alltid ville se ut som om du kjørte fremover. Den var helt unik og lignet ikke på noen andre masseproduserte kjøretøy. Dessuten var den optimalisert for full nivå 5-selvkjøring. Alt skulle være minimalistisk og med komfortabel plass til fire.

Mark Gurman, Apple-journalist, Bloomberg

Vi hadde alltid en følelse av, blant annet basert på lekkasjer og det faktum at bilen skulle være selvkjørende, at den ville ligne mer på en “hippie-buss” i formfaktoren enn en sedan eller SUV. Poenget poengteres av flere selvfølgeligheter, blant annet at brukerne skal ha plass nok til å gjøre andre ting enn å følge med på veien. Det viser seg nemlig at Apple sin bil i flere faser lignet på en ID.Buzz (og i enda større grad “Canoo Lifestyle Vehicle” ) som VW viste frem som en prototype blant annet i 2017. Gurman forklarer hvordan Apple så for seg en stor TV i bilen for blant annet FaceTime, og en annen løsning med iPads som kunne trekkes ned. 

Apple Car skal ha minnet om Canoo Lifestyle Vehicle og VW.Buzz, selv før sistnevnte ble vist frem. Det er ikke så rart: flere av de som jobbet med bilen hos Apple forlot selskapet og gikk til VW.

Fra skyvedører til Model X-varianten

Gurman avslører andre interessante detaljer som at den var utstyrt med et spesielt AC-system som dyttet luften rundt på sidene og ikke rett i ansiktene. Dyre fly gjør det samme. Hva angår designet var det minst tre ulike prototyper: en som lignet mest på VW ID.Buzz, en med en mer “dramatisk front” og en som lignet mer på Canoo. Sistnevnte var visstnok så vel-designet for fire år siden at Tim Cook og Jeff Williams inspirerte Apples bil-team på en test-bane i Arizona og lovte de kom til å kjøre på videre med utviklingen. Apple testet også en variant med Model X-inspirerte måkevingedører.

Men Apple kom aldri dit de ønsket med prosjektet, og må som Gurman påpeker, stå på sidelinjen og observere hvordan de andre produsentene gjør det i markedet. Men alt kan endre seg, og det er ingen umulighet at Tim Cooks etterfølger har lyst å prøve seg. Da vil vedkommende kanskje ikke måtte starte på nytt, avhengig av hvor lang tid det eventuelt vil ta.

Annonse