vw id buzz test
VW ID. Buzz har ikke god nok rekkevidde for de lange turene, men er en praktisk familiebil for korte og mellomlange avstander. Jo, også er det mye plass. Alle bilder: Trond Bie/ITavisen

Annonse


TEST: Jeg presset bilen og familien til det ytterste – ID.Buzz

Jeg har testet ID. Buzz Pro, og testet den grundig.

Opprinnelig publisert 8. mars 11:41.

Oppdatert, 14:16:

Oppdatert med informasjon om ytterligere selvkjørende egenskaper.

Annonse


Lagt til flere bilder.

Introduksjon

Buzz har lenge summet rundt på norske veier, det har du nok sett. Dette har i hovedsak vært modeller uten bakseter. Også i hjem-kommunen min er historien den samme: de bruker Buzz for arbeid.

Mer sjeldent er det å se Pro-modellen som vi nå har fått testet, den med seter bak. Man må jo plassere dem et sted Buzz blir naturligvis markedsført som en familiebil grunnet størrelsen og det lekende designet med de litt spesielle fargene.

VW utstyrte vår testmodell med masse ekstrautstyr, noe som presser prisen nesten opp til 700 000 kroner. Samtidig som rekkevidden er på drøye 408 km, men tro meg: det er ikke med familien inkludert.

Dette er ekstrautstyret som fulgte med i den jeg kjørte:

  • 21” Bromberg Aluminiumsfelger: 12 125 kroner
  • Candy White/Pomelo Yellow: 35 000 kroner
  • Komfort setepakke Premium: 41 625 kroner
  • Design og Lyspakke: 23 000 kroner
  • Easy Open-pakke: 15 875 kroner
  • Førerassistentpakke: 9375 kroner
  • Multiflexbrett og bagasjeromsskillenett: 8375 kroner
  • Tilhengerfeste, elektrisk svingbart: 12 125 kroner

Spesifikasjoner testet modell (pris: 691 075 kroner)

  • 30-farger ambientebelysning
  • 21” Bromberg aluminiumsfelger
  • Ratt og kontrollpanel i Electric White
  • Komfortseter foran
  • Dør- og sidepanel i plast med innsats. Dørarmlene i kunstskinn
  • Armlener på begge sider av førersete og enkelt passasjersete
  • Uttrekkbar lårstøtte
  • Elektrisk justerbar korsyggstøtte på begge seter foran inkl. massasjefunksjon
  • Elektrisk justerbare seter foran med minnefunksjon og førersete med Smart Komfort
  • Innsats på forseter og ytre bakseter i lys velur
  • Lyslist i LED mellom frontlyktene
  • Elektrisk bakluke med Easy Open and Easy Close-funksjon
  • Områdebelysning, 2 LED-lamper i topphengslet bakluke
  • Elektrisk skyvedør venstre side
  • Elektrisk skyvedør høyre side
  • Dynamisk fjernlysassistent for LED-matrix frontlykter
  • IQ-LIGHT – LED matrix frontlykter med automatisk nærlyskontroll, Lys for dårlig vær
  • LED baklykter med dynamiske blinklys
  • Automatisk høyderegulering
  • Pedaler i rustfritt stål med play og pause symboler
  • Adaptiv Cruisekontroll med Stop & Go og Hastighetsbegrenser
  • Høyttalere foran og bak (9 totalt)
  • 2 USB-C porter i dashbord, 1 USB-C ladeport i front og 2 USB-C ladeporter bak
  • Multiflexbrett og bagasjeromsskillenett
  • Ladekabel mode 2 , type 2/E+F (10A) spesifisert for Norge
  • Ladekabel mode 3 type 2 3 32A, spesifisert for Norge
  • Tilhengerfeste, elektrisk svingbart
  • BuzzBox, uttagbar senterkonsoll mellom frontsetene med oppbevaring (multimedia)
  • Innvendig speil med autodimming
  • Oppvarmede spylerdyser
  • Oppvarmet frontrute
  • Oppvarmet multifunksjonsratt i kunstskinn
  • Varme i fører og passasjersete foran
  • Vindusvisker med intervall med lys- og regnsensor
  • Infotainmentsystem med 12″ skjerm
  • Navigasjonssystem “Discover Pro”
  • Stemmestyring
  • Komforttelefon m/ induktiv lading
  • We Connect abonnement 3 år
  • Alarm med backuphorn, innvendig sensor og borttauingssensor (innvendig sensor foran og bak)
  • Avansert nøkkelfri åpning/låsing og start, SAFELOCK for mer sikker låsing av bilen
  • Belyste dørhåndtak
  • Parkeringsassistent + inkl. parkeringssensorer
  • Ryggekamera med dynamiske støttelinjer
  • Parkeringsassistent + med minnefunksjon
  • Area View med ryggekamera
  • Travel Assist inkl.  Emergency Assist og Køassistent
  • Filskifteassistent
  • Egenvekt inkl. sjåfør: 2541 kg
  • Forbruk denne bilen: 21,4 kWh/100 km

Design

Jeg har sjeldent fått så mange øyne i retning en testbil som denne, selv ikke Mercedes-er til million kroner+. Selv kommune-ansatte har stoppet meg for en prat om bilen, da de som nevnt bruker samme modell uten bakseter. Jeg kan godt se for meg at elektrikere og andre håndverkere vil sette pris på denne med så mye plass uten seter.

Man får aldri nok av dem!

Buzz leveres i en rekke ulike farger. Jeg fikk teste den som ser mest leken ut, med en slags grønn-gul farge som omkranser nederste del. For å bryte opp den slagkraftige og uvanlige lakken, er øvre del hvit.

Lyktene, logoen samt grillen gir bilen mest oppmerksomhet i front med “ID Light” påskrevet sidene. På baksiden skimtes en ditto stor VW-logo, mens opp til høyre og venstre er det tre “klosser” jeg regner med er sensorer av et eller annet slag.

Da jeg først hørte ryktene om en el-versjon av den kjente “hippie”-bussen fra en annen tidsalder, regnet jeg med det ville ta mange, mange år før den ble virkelighet. Nå som jeg har kunnet kjøre en, er det spesielt en ting som skuffer: mangelen på modulære seter.

Vi skrev om konsept-modellen mars 2021 med tilhørende bilder. Under ser vi et avansert sete-system. Poenget ville være at man kunne flytte setene slik at man kunne rydde plass i midten av bilen, eller snu setene mot hverandre for en lunsj-pause.

Cnet kjørte til og med en Buzz-modell med et futuristisk ratt og med mye mer beinplass i 2017. Siden den gang endret VW designet fra en et mer avrundet et, til et mer “boks”-design som minner mer om en varebil enn en hippie-bil for stranden og avslappende dager.

Buzz var en annen bil som konsept for noen år tilbake:

Funksjoner

Vel inne i bilen føles det med en gang nesten som å kjøre buss. For min egen del: kult. Jeg liker å sitte høyt. Dessuten har man god oversikt på sidene med to “ekstra” vinduer.

Har du kjørt en ID.-bil fra VW før, er det ingenting som vil overraske deg. Ratt og pedaler føles likt, ditto for skjerm og måten den fungerer på. Her må jeg presiserer litt med ris og ros: kart-appen er fremdeles alt for tregt og med et grensesnitt som gjør det kronglete å finne nærmeste lade-stasjon. Samtidig er grensesnittet generelt og andre apper langt kjappere enn tidligere, og jeg opplevde ingen feil. VW har derfor kommet seg ut av gjørma, men den viktigste appen må bli bedre.

Fordi jeg jobber på farten er jeg glad for at USB C-portene gir nok kraft til å lade MacBook Air – på den måten trenger jeg bare kabelen, og ikke laderen.

Tilbake til fører-posisjonen, for bedre oppbygging under bena skal man lete lenge etter. Jeg har ikke funnet noen like bra. Det er nemlig en ekstra “flipp” helt ytterst på setet som bygger opp ekstra godt. Man kan derfor kjøre i mange, mange timer uten å føle seg sliten. Jeg kjørte også mange timer, det ble nærmere elleve timer på veien, og merket ingen fysiske belastninger.

Bilen ruller godt og komfortabelt. Man føler seg også komfortabel med en velykket ratt-til-hjul-følelse. Siden jeg har kjørt ID-biler før, opplevde jeg overgangen fra en SUV eller en sedan som enkel. Jeg opplevde aldri ubehageligheter med rattet i manuelt modus, men som alle andre biler kan man oppleve rykk ved bruk av automatisk ratting i filen, om veien er merket rart.

Oppdatert,

Det er også viktig å legge til at bilen sakter farten om den oppdager at farten er for høy i forhold til den kommende svingen. Hastigheten inn og ut av rundkjøringer styres også automatisk, men kan i mange situasjoner oppfattes som for forsiktig med gassen på en slik måte at andre bilister kan irriteres.

VW påpekte før test-turen at “svingradiusen er like god som en Golf.” Det hørtes for meg først ut som VW representant hadde smørt tykt på – det var før jeg selv testet den. Jaggu har den ikke en utrolig svingradius alle vil sette pris på. Uten at jeg kunne direkte-sammenligne med en Golf, er det imponerende og noe man alltid setter pris på.

Når man tar en titt bak finner man et liksom-gulv med et par esker under. Der kan man plassere ladekabler og vindusspyler-væske, eller kaste ut alt og gjøre plass til Sverige tur for mat-shopping både under og over. Ekstra-gulvet er skrudd fast i bilen, men kan fjernes. Fordelen med en slik ordning er at man får plass til hund og mat samme sted, altså uten fare for at hunden spiser opp det den svenske grisen som nå er bacon.

Der bak ser man også hint til at bilen snart er klar til å leveres med tre seterader, noe som stemmer: det kommer en slik modell, og med firehjulstrekk. Det stemmer: på norske vinterveier er ikke denne modellen optimal. Jeg hadde nok heller kuttet i ekstra-utstyret, og i stedet betalt mer for 4 x 4-modellen.

Jeg kan også med en gang foreslå for alle familier med mindre barn at det ikke er verdt å betale for de lyse skinn-setene: tradisjonelt sølevann fra en støvel var nok til å misfarge deler av skinnsetet bak. Jeg får bare beklage ovenfor VW, og igjen advare foreldre: i min ufrivillige test av dem er det alt for enkelt å misfarge dem med litt møkkete vann. Gå derfor for noe annet enn skinn, eventuelt mørkere skinn om så leveres.

Rekkevidde

Det er spesielt en ting som er veldig viktig å tenke på før man eventuelt vurderer en slik bil: rekkevidde. Ikke bare er bilen stor, men den har et utfordrende design med tanke på luftflyt. Det er også her jeg må forklare tittelen.

Jeg valgte nemlig å ta med familien, som inkluderer en stor hund, til Stockholm. Dette er en tur på drøye 511 km som tar seks timer og 30 minutter uten stopp. Du husker kanskje rekkevidden til bilen? Den er målt til litt over 400 km, men det er selvsagt bare å glemme med fire personer, tung hund og matvarer på vei hjem igjen.

Etterhvert som bilen lærte oss, og vekten, å kjenne, dalte rekkevidde-estimatet fra litt under 400 km til under 350 km og til slutt endte den opp på 260 km. Med andre ord tok det ekstra lang tid å komme seg hjem grunnet flere hyppige lade-pauser. Med nesten fullt batteri, et par minus-grader og svenske fartsgrenser, målte jeg at bilen kunne kjøre tre timer og 30 minutter før den måtte lades. Dette med en snittfart på over 90 km/t i et par timer.

Det er for lett å komme bort i andre knapper enn de man ønsker, nemlig styring av farten.

Det er ikke slik at VW kan lure fysikkens lover, men som familiebil til langtur kommer denne derfor til kort. Jeg fant at jeg elsket å kjøre den lokalt, men jeg fraråder alle å kjøre over 500 km med familien på slep. De kommer ikke til å sette pris på de mange lade-pausene. Jeg tror turen tok nærmere tre timer lenger grunnet all ladingen.

Alt er ikke VWs feil, men lade-nettverkene. Det er jo mange 150 kW-ladere der ute, men faktum er at jeg veldig sjelden har vært i nærheten av 150 kW i mer enn noen minutter. Enten så er det en annen bil der og min lades derfor tregere (opplevd), eller så er batteriet på en prosent der man ikke kan guffe på (over 80 prosent, eller om batteriet er kaldt.) Poenget mitt er at ladingen alltid tar lenger tid enn man håper og tror før man legger avgårde, i tillegg til at sjansen er stor for at man vil møte på 50 kW-ladere en eller flere steder man bare lade.

For den mentale helsen til alle familie-medlemmer anbefaler jeg derfor å gjøre noe mer ut av stoppene enn kun å sitte der og vente på ladingen. På sommeren kan man jo inkludere en badestrand, mens man på vinteren bør pakke med seg noe hele familien kan sysle med inne i bilen.

Konklusjon

Jeg kom inn i bilen med fremtidshåp basert på et flere år gammelt konsept. Det er ikke slik at konsept noen gang har vært en garanti for at det masseproduserte produktet blir som selskapet så for seg fremtiden den gang, men jeg føler likevel at VW bommet da de ikke i det minste dro med seg det modulære sete-systemet inn i 2023. Ser man bort ifra det vil alle med familier sette pris på masse ben-plass samtidig som det er mye plass bak, og det kan i flere situasjoner vært smart med et ekstra-gulv.

Sving-radiusen er også meget god, og slitne foreldre vil sette pris på VWs forholdsvis avanserte hjelpesystem som selvsagt justerer avstanden mot bilen foran korrekt, men også varsler om lyskryss og andre viktige hendelser. Dessverre lugger kart-appen fremdeles, men i det minste er meny-systemet langt kjappere i bruk.

Om bilen hadde hatt 300 kW-lading og samtlige lade-plasser ditto, hadde mine klager om rekkevidden nok i større grad forduftet, men faktum er at nærmere 250 til 260 km rekkevidde med familien blir for lite om man skal kjøre mer enn fire timer. Dette inkluderer bruk av eco-modus og dynamisk cruise control. Et modulært sete-system hadde dessuten hjulpet bilen til å bli mer unik og veiet opp for mangelen på god nok rekkevidde for de lengste turene.

Annonse