tesla model s plaid yoke
Tesla og andre bil-produsenter som har flyttet mange operasjoner til skjermer og som ikke bruker spaker for blinklys-aktivering, vil miste sikkerhetspoeng fra 2026. Bilder: ITavisen

Annonse


Vi misliker dem, nå reagerer sikkerhetsorgan

Vi har i begge våre tester av Tesla, inkludert Model S Plaid og Model 3 “2023”, uttalt vår misnøye med visker-knappene. Mange har også reagert på å sette bilen i gir og revers, også styres fra skjermen.

Kan ikke tvinge produsentene, men de mister sikkerhetspoeng

“Høyre- og venstreblinker som knapper på samme side av rattet er en absurd dårlig ide,” uttalte vi i vår test av Model 3, og vi var ikke snillere med Model S Plaid som i tillegg har et yoke-ratt som er et slit å bruke i lave hastigheter: “At blinkene aktiveres med to knapper på samme side av rattet, er nærmest umulig å skjønne, og ingen fordel når man allerede må vri rattet i mange sammenhenger komisk mye.”

Og nå reagerer Euro NCAP, ikke nødvendigvis fordi det er mindre praktisk, men fordi det kan være et sikkerhetsproblem i trafikken. I hovedsak reagerer Euro NCAP, som beskrives som “et trafikksikkerhetssamarbeid mellom en rekke europeiske stater, bilprodusenter og forbrukerorganisasjoner,” av Wikipedia, på bruken av digitale knapper på skjermer for å kontrollere mange deler av bilenes operasjoner og funksjoner.

Tiden der stadig mer flyttes til berøringsskjermer kan være forbi

“Overbruken av berøringsskjermer er et bransjeomfattende problem. Nesten alle bilprodusenter flytter viktige kontroller over på sentrale berøringsskjermer, noe som tvinger sjåfører til å ta øynene fra veien og øker risikoen for distraksjonskrasj.” Euro NCAP kan ikke tvinge bil-produsentene til å endre noe av dette, men Electrek mener Tesla vil miste den nærmest perfekte sikkerhets-scoren for Model Y som følge av regel-endringene.

“Nye Euro NCAP-tester som ventes i 2026 vil oppmuntre produsenter til å bruke separate, fysiske kontroller for grunnleggende funksjoner på en intuitiv måte, noe som begrenser tiden man ser på annet enn veien, og derfor fremmer sikrere kjøring,” uttaler Matthew Avery hos Euro NCAP.

Model 3 leveres med tradisjonelt ratt som standard, men blinkeknappene er like.

Annonse