tesla model s plaid test
Teslas biler er laget for en fremtid som ikke finnes i Norge enda, men superladerne er og blir en fordel. Alle bilder: Trond Bie/ITavisen

Annonse


TEST: Førerkort-tyven – “Tesla Model S Plaid”

Jeg har endelig testet en “moderne” Tesla.

Introduksjon

For det er lenge siden Model 3 var en greie og mye har skjedd siden den tid. I det minste i USA der Tesla for alvor har åpnet opp beta-programmet sitt for ekte selv-kjøring (trykk på kartet, vær klar til å ta over, men hold hendene der du vil.)

Situasjonen i Europa er helt annerledes. Her er lovene mye strengere og fokus er på nivå 2-kjøring på motorveien uten at man behøver ha hendene på rattet. Mercedes tillater man ser film på angitte strekninger, mens Ford i Storbritannia kun åpner for kjøring uten hendene på rattet – ellers må man følge med.

Det er derfor svært begrenset hva en moderne Tesla faktisk kan gjøre her i Norge, det er alle klar over. Det er uansett en viktig erfaring for meg som tester, og en realitets-sjekk, all den tid jeg ofte skriver om selvkjøring. Og oppleve det føles som en fjern drøm i Norge.

Annonse


Det innebærer at utover superlader-nettverket, så har Teslas påkostede biler begrenset med ekstra-poeng å hente for sin selverklærte avanserte selv-kjøre-teknologi som ikke kan nyttes. Fordi jeg ikke kan dra nytte av dette, blir fokuset kjørekomfort, interiør, generell bruk og hastighet.

Spesifikasjoner (pris fra: 1 196 990 kroner *):

  • Opptil 600 km rekkevidde (WLTP)
  • 0-100 km/t på 2,1 sekunder
  • Toppfart: 322 km/t
  • Lader på hastigheter opp til 250 kW
  • Nyttelast Model S Plaid: 352 kg (annonsert sommeren 2021)

Utstyrsliste:

  • Tri-motor firehjulsdrift (standard)
  • Premium interiøroppgradering i svart (standard)
  • Premium lydsystem (standard)
  • Varme i alle seter og ratt (standard)
  • Yoke-ratt (Valgfritt)
  • Glasstak med UV og infrarød beskyttelse (standard)
  • Autosteer og Traffic Aware Cruise Control (standard)
  • Mulighet for tilhengerfeste som kan trekker opptil 1600 kg (ekstra)
  • Sommerhjul: 21’’ Arachnid-felger (ekstra)
  • Vinterhjul: 19″ Tempest-felger, piggfri (ekstra)
  • Deep Blue Metallic-lakk (ekstra)

* Bestillings- og leveringsomkostninger på 11 842 kr og vrakpant på 2 400 kr kommer i tillegg. Alle priser er ekskl. mva og vektavgift.

Funksjoner

En av Teslas aller beste beste salgsargument, nå som vi alle vet FSD vil ta lang tid å få til, er lade-nettverket. Det er ikke bare det at det er mange superladere, men de er også veldig enkelt å finne med den fine kart-appen, og bilen forhåndsvarmer batteriet. Det er vanlig det, for moderne elbiler, og forhåndsvarme batteriet når man navigerer mot et ladepunkt.

En ytterligere fordel er at ladehastigheten hoppet rett opp til 148 kW når batteriet var på 19 prosent. Det har jeg aldri opplevd på andre 150 kW-biler som lader på tilfeldige 150 kW-ladere. Etter 80 prosent går det som vanlig mye tregere og jeg måtte ta til takke med 57 kW. Lade-nettverket er fremdeles et stort pluss-poeng for Tesla. Det kan jeg bekrefte etter flere lengre turer til Sverige og Danmark. Ladingen er alltid veldig kjapp og jeg opplevde heller aldri kø.

Apple CarPlay og Android Auto mangler, men som med mange andre moderne premium-biler i segmentet, er grensesnittet bedre og mer avansert enn Apples og Googles.
Det følger med spill.

Apropos ladetid: Tesla gjør alt de kan for å gjøre det så lite kjedelig som mulig. Derfor har de som kjent bakt inn Netflix, Disney+, YouTube og Twitch som underholdningstjenester. Skjermen er mer enn stor nok til at en lar seg underholde mens man venter, mens høyttalerne gjør en imponerende jobb til å skape kino-følelse både foran og bak. Jeg mener høyttalerne generelt sett høres ut som en god balanse mellom den “digital-for-mye-skrudd-på-lyden” og en et mer nøytralt lydlandskap som likevel kommer frem når man kjører.

Det store negative med underholdningssystemet er at du ikke kan høre favoritt-podcasten fremme samtidig som barna ser Netflix bak. Akkurat den er litt vanskelig å tilgi: kun ett innsignal er mulig. Merkelig i en bil med AMD RDNA 2.

Rekkevidden oppleves som god, og forvarmingen av batteriet når man navigerer til lader via kartet, er smart, men ikke unikt.

Et annet problemer at skjermen bak på mange måter er poengløs når man faktisk kjører. Fordi plasseringen ikke er på fører- og passasjer-setene, må man titte ned til venstre eller høyre i forhold til hvor man sitter bak. Kult man kan spille Cyberpunk når bilen lader (jeg fikk ikke testet da bilen ikke klarte å koble seg til verken en tradisjonell Bluetooth-gamepad eller Xbox Series Elite II), men hva med 90 prosent av tiden når barna er på veien i 8 timer?

Det er et merkverdig valg, og jeg kunne også ønske Tesla monterte på avtagbare nettbrett på begge seter. Det må man kunne kreve til prisen for en bil som ellers byr på lite for de som sitter bak.

Etter ladefunksjoner er det hva bilen ser som har vært Teslas kjennemerke. Med mange kameraer og et nettverk av biler som deler vei-informasjon, er det meningen at Teslas biler skal være ekstra gode på selvkjøring. Jeg vet ikke om det stemmer. Altså, selvkjøring er ikke mulig enda og ei heller lov i Norge på den måten at man kan slippe rattet.

Jeg mener her at man har hendene på rattet, men at bilen styrer for deg, sånn mer eller mindre. Dette gjør Tesla overraskende dårlig i mine tester i forhold til hva jeg forventet. Ikke bare dekkes de mange kameraene av vann og skitt på vinteren (var det en tabbe å droppe radar?), slik at man ikke kan aktivere at bilen svinger mens man holder rattet, men når det fungerer synes jeg VW og Mercedes sine systemer gjør en bedre jobb med å holde bilene stabile i kjørefeltet. Tesla er dog bedre på start og brems enn hva Mercedes er som er litt for brå, altså bremser for mye for sent.

Kjøre-opplevelse

Bilen ligger tight på veien. Mye mer enn alle de andre bilene jeg har testet. Dog, jeg har testet null sportsbiler, og kan derfor ikke sammenligne. Selv om Model S Plaid ligger klistret, overføres ikke alltid samme følelse fra ratt til bil: i høye hastigheter føles ikke styringen så stabil og og bekymringsløs som den burde – dette i “komfort”-modus. Dessuten kreves det alt for mye fysisk rotering av rattet når hastighetene er lave. Det skulle vært langt kjappere reaksjon. Slik det er nå vrir man armene over hverandre.

At blinkene aktiveres med to knapper på samme side av rattet, er nærmest umulig å skjønne, og ingen fordel når man allerede må vri rattet i mange sammenhenger komisk mye.

Bremsepedalen er langt mer aktiv enn Mercedes sin EQE. På sistnevnte er det ikke bare komfort-nivået ved kjøring som signaliserer sportslighet kontra limo-følelse. Mercedes sin Q og S-klasse er langt over på limo-klassen, inkludert gass-pedalen som er veldig stiv.

Jeg liker den aktive kjøringen man kan oppnå på S Plaid. Jeg mener gassen er langt mer behagelig. Ja jeg vet, sjokk for en bil med så mange hester. Dessverre er muligheten for enda mer manuell-kjøring noe mindre tilstede da den ikke har “finger-pedaler” for å heve, senke eller deaktivere aktiv bremsing.

Det er som at bilen er laget for selvkjøring. Det er jo nettopp det den er, og årsaken til det merkelige rattet. Beklageligvis for alle involverte sliter FSD beta-en i USA, og det er ingen signaler om komplett selv-kjøring blir lovlig i Norge med det første. Vi er jo et land som også mangler selv-kjøring med filmtitting også på motorveiene, uten at jeg kan vite om det hadde vært forsvarlig eller ikke med dagens veinett.

Modellen jeg testet bremser ikke før rundkjøringer, og kan ikke en gang skifte fil automatisk. For dette må man betale enda mer enn 1,1 millioner kroner.

Bestill med trad-ratt.

“Yoke-tester.”

Plaid-modellen er den med flest hester. Tesla har utstyrt S med 1000 av dem. Kombinert med firehjulstrekk, hva betyr egentlig det for kjøre-opplevelsen? Alt. Man har enorme mengder kraft tilgjengelig på under sekundet. Det betyr at Model S Plaid nærmest akselerer like kjapt som fra 100 til 110 km/t som en vanlig bil klarer å tøffe seg litt fra 20 til 55 km/t. Jeg tipper den allerede har gjort mange penge- og førerkortløse. Selv om man ikke må bruke all kraften til enhver tid, er det fint å vite at man har den tilgjengelig skulle man trenge det i en situasjon der det kreves.

Designet vil jeg beskrive som “beskjedent sportslig.” Dette er spesielt dekkende når man den og vet hvor mange hester den er i ferd med å gire opp med en gang man ønsker. Jeg liker linjene, men det er lakken som imponerer. Den later til å ha en usedvanlig pen glans og kvalitet. Tiden vil avsløre sistnevnte.

I høy fart vil du høre til tider litt lav pipe-aktig lyd. EQS-modellene til Mercedes har bedre støy-isolering.

Som Model X er S I øverste premium-sjikte. Det betyr at den har luftdempere. Du kan justere dem etter eget ønske, eller la bilen gjøre det for deg. Det at man har denne muligheten gjør den langt mer allsidig. Teslas representant gjorde det klart at Model S også fungerer fint som familiebil. Jeg er ikke direkte uenig.

Konklusjon

For man betaler mye penger for denne bilen. Nesten alt er kastet inn i rå kraft og selvkjøringsteknologien vi ikke får testet. Førstnevnte får alle glede av uansett land (dog, i mindre grad i Norge), men det koster. For selv om det ikke er slik at jeg synes Model S Plaid ser billig ut på innsiden, så er det en veldig mørk og minimalistisk stil. Material-valget fremstår ikke som tradisjonelt eksklusivt, men kaldt og moderne. Om man er ute etter å signalisere slik eller i større grad føle at man får det man har betalt for, vil Tesla Model S imponere noen – andre til å trekke på skuldrene.

En Apple Car vil være nærmere det Tesla er nå, enn hva Mercedes er per 2023. Igjen: disse bilene skal jo egentlig kjøre av seg selv, så fokuset bør være annet enn fysiske knapper.

Fart, minimalisme og Cyberpunk 2077

Problemet til Tesla er at kjørekomforten ikke lenger er utrolig sammenlignet med andre premium-merker. Da jeg testet en 2017 Model S for flere år siden ble jeg overrumplet over hvor vanvittig god komfort det var. I 2023 flyter en el-Mercedes i samme 1 millioner kroner-prissegment mye bedre og med et langt mer (tradisjonelt) luksuriøst interiør og med bedre støydemping spesielt ved høyere fart. Ikke minst tar også HyperScreen seg bedre ut. Beklager: det er min feil jeg ikke har testet et bredere utvalg premium-merker. Det skal jeg rette på.

Tesla gir snart tilbake regenererende bremse-valg.

Den aller største forskjellen er likevel ratt-opplevelsen som på en Model S med “yoke” er en slitsom affære, spesielt sammenlignet med en Mercedes som har veldig responsiv ratting og meget god sving-radius. Det anbefales derfor å bestille med trad-ratt om man føler dette er en bilen.

Tesla Model S Plaid er derfor kun for de som ønsker ekstrem akselerasjon, også i høye hastigheter, for uten FSD og den aller beste kjørekomforten blir prisen for høy for røkla.

Annonse