netflix passord
I 2017 hadde Netflix trolig godt av at folk delte passordene sine for å spre ordet om tjenesten, men fem år senere vet alle hva Netflix er.

Annonse


Netflix fornøyde med passord-forbudet

Det var i april vi regnet med at Netflix var nærme utrulling av forbud mot passord-deling også i Norge. Ifølge Netflix delte 222 millioner husstander kontoen sin med ytterligere 100 millioner husstander uten å betale ekstra.

Rullet ut passord-delings-forbudet i Norge i mai

Tjenesten rullet nemlig ut forbudet gradvis etter at de annonserte de ville stoppe delingen av brukerkontoer i desember 2022: “Selskapet har testet teknologien i visse land, men det er altså ikke før neste år funksjonen virkelig skal iverksettes. Det er The Wall Street Journal som har fått tak i informasjonen om at de virkelig starter å gå etter “piratene” neste år, for ifølge Storbritannia er det piratvirksomhet å dele passordet sitt til tjenester som Netfilx.”

24. mai i år meldte vi at Netflix hadde rullet ut forbudet også i Norge – prisen for et ektra-medlem på samme konto er 39 kroner måneden:

«Fra i dag begynner vi å sende ut denne e-posten til medlemmer som deler Netflix utenfor husholdningen sin i Norge. En Netflix-konto er beregnet på én husholdning. Alle som bor i husholdningen kan bruke Netflix uansett hvor de befinner seg – hjemme, på farten, på ferie – og dra nytte av nye funksjoner som Profiloverføring og Administrer tilgang og enheter.

Vi er klar over at medlemmene våre har mange valg når det gjelder underholdning. Derfor investerer vi tungt i et bredt utvalg nye filmer og serier, slik at det alltid er noe bra å se på Netflix, uansett smak, humør, språk eller hvem du ser sammen med.»

Annonse


Fornøyde med den gradvise utrullingen

Etter at visse regioner fikk forbudet, gikk det bedre, og ikke dårligere, for Netflix. I juni i år meldte vi at “nå observerer de det største kunde-rushet til tjenesten siden de startet å måle for fire år siden. Per selskapet økte nye daglige kunder til 73 000, det er en økning på 102 prosent sammenlignet med de to forrige måneders snitt. 26. og 27. mai klarte tjenesten å hente inn nesten 100 000 nye kunder, hver dag. Dette er til og med bedre tall enn under covid da alle satt inne.”

I et intervju med Variety uttalte en av sjefene for selskapet, Ted Sarandos, at de er glade for at Hollywoods manus-streik er over, men at de uansett ikke opplevde større problemer som følge av det. Sarandos avslører at som studio har selskapet et 17 milliarder dollar for produksjon av nytt innhold.

Hva angår passord-forbudet uttaler Sarandos at tjenesten er “helt fornøyd med tempoet” de rullet ut passord-forbudet. “Det var en god ide å gjøre det sakte. Det er derfor vi ikke gjorde det alle steder samtidig,” la han til. Sjefen er fornøyd med å øke prisene forsiktig, og at de legger til mer innhold ifølge ham, enn konkurrentene. Tjenesten økte prisene sist i oktober i blant annet USA.

Annonse