starfield
Kan Bethesda klare å gjøre store nok og viktige nok endringer i Starfield etter lanseringen i september, eller vil spillerbasen fortsette å krympe?

Annonse


250 jobber fremdeles med Starfield – stor-oppdatering lansert

Bethesda-sjef Todd Howard og studioet er ikke ferdige med Starfield. Ikke på langt nær.

Kan de snu trenden siden lanseringen i september?

“Oppdateringen kommer ikke et sekund for tidlig da spillet har mistet mange spillere etter lanseringen i september. Det er nok vanlig for enspiller-spill å tape spillere etter lanseringen, men Starfield er ikke helt som andre spill da det er veldig stort og håpet til Bethesda må jo ha vært “replayability” som med Skyrim? Mod-støtte kommer uansett ikke før neste år, så da får vi se om spillet kan hente seg tilbake, eller om det fortsetter å falle,” meldte vi om rom-action-dramaet tidlig denne måneden.

Studioet beta-testet en oppdatering med blant annet DLSS-støtte. Den endelige versjonen er klar for nedlasting med versjonsnummer 1.8.86. Se enden av artikkelen for alle feilrettinger og forbedringer.

1. november hadde spillet 34 000 spillere det siste døgnet, nå er dette tallet på 31 000 og trenden er negativ.
Spesial-utgaven av Skyrim (2011) gjør det for tiden nesten like bra.
Her er grafen fra Steamcharts tidligere denne måneden.

Det må mer til

Howard avslører nemlig at hele 250 personer fremdeles jobber med spillet, men det er usikkert om det er folk som er dedikert til DLC-en, alle aspekter inkludert feilretting eller kanskje forbedringer av det som finnes. Totalt er det 450 personer som aktivt jobber med spill-utvikling når Howard intervjues, dette inkluderer personer som forbedrer nett-spillet Fallout 76, noe som naturligvis er en kontinuerlig jobb.

Annonse


Det største problemet med Starfield er at det er oppstykket med hyppige innlastinger, og er derfor ikke et åpen-verden-spill som studioet er kjent for. Det er nok flere årsaker til dette, men begrensninger ligger i at maskinvarekravene hadde vært for eksplosive om det hadde vært langt færre av dem om de samtidig ønsker å opprettholde en fin visuell presentasjon.

Ingenting er umulig, men vi ser på det som lite sannsynelig at Bethesda har mulighet til å kutte ned på antallet lastepunkter. Kanskje kutte ned på tiden det tar å laste inn nye områder, men det er tvilsomt de kan kutte ned på antallet uten å gjøre giga-endringer som uansett ville ha irritert konsoll-spillerne.

1.8.86

Prestasjon og stabilitet

  • Løste en rekke minneproblemer og lekkasjer.
  • La til noen GPU-ytelsesoptimaliseringer, som vil ha større innvirkning på high-end-kort.
  • Forbedret renderertrådingsmodellen, noe som forbedrer CPU-bruken mest på high-end-systemer.
  • Diverse stabilitets- og ytelsesforbedringer.

Gameplay

  • La til muligheten til å spise maten som er plassert i verden.
  • Justerte sniking for å være litt mer tilgivende.
  • Fikset et problem der Andrejas hode ville forbli permanent maskert.
  • Fikset et problem som kunne forhindre spillere fra å skyte våpnene sine.
  • Fikset problemer der noen NPC-er kunne sees uten klær (Merk: Dette problemet kan løse seg selv over tid).
  • Fikset et problem der ferdighetsutfordringer som allerede pågår, kunne slutte å utvikle seg etter å ha nådd Unity og startet et nytt spill.
  • Fikset et problem som midlertidig kunne forhindre åpning av inventar eller lagring etter å ha gått inn i Unity.
  • PC: Fikset et problem der musebevegelsen kunne være hakkete.
  • Fikset et sjeldent problem som kunne føre til at hjemmeskipet ble mistet.
  • Fikset et problem der skipstjenesteteknikeren kunne mangle.
  • Fikset et problem der kameraet noen ganger kunne riste feil under reise-, gravhopping-, dokking- eller landingsoverganger.

Grafikk

  • Løste et problem med hvordan omgivelsesokklusjon dukket opp i ultrawide oppløsninger.
  • Optimalisert første shader-kompilering som oppstår ved oppstart.
  • La til muligheten for å justere lysstyrke og kontrast i menyen for visningsinnstillinger.
  • La til muligheten for å justere HDR-lystyrke forutsatt at systemet støtter det. (Bare Xbox og Windows 11).
  • Løste en rekke materialer som noen ganger kunne presentere et utilsiktet mønster under visse forhold.
  • Fikset forskjellige visuelle problemer knyttet til de nye FOV-skyvelysalternativene.
  • Forbedret utseendet til øynene på mengdekarakterer.
  • Løste en rekke mindre visuelle problemer knyttet til lys, skygger, terreng og vegetasjon.
  • PC: Løste ytterligere visuelle problemer knyttet til DLSS.

Oppdrag

  • All That Money Can Buy: Fikset et sjeldent problem der spillere ikke kunne sitte under forhandlingene med Musgrove.
  • Blast Zone: Fikset et problem der de harde steinene som spillerne må rydde ut, ikke vil vises på Ngodup Tates land.
  • Echoes of the Past: Fikset et problem der Grylloba-dronningen noen ganger ikke kunne nås under målet “Secure the Shuttle Bay”.
  • Eye of the Storm: Fikset et problem der spillernes oppdragsfremgang potensielt kunne blokkeres på grunn av en manglende dokkingsprompt.
  • Grunt Work: Løste et problem der fremdriften kunne virke blokkert hvis “Supra et Ultra” ble fullført mens du returnerte til Lodge under “High Price to Pay”.
  • No Sudden Moves: Fikset et problem som kunne forhindre at inngangsdøren til Scow-skipet ble åpnet igjen.
  • Operation Starseed: Fikset et problem der nøkkelen som trengs for å forlate anlegget noen ganger ikke kunne være til stede.
  • Sabotage: Fikset et problem der David Barron potensielt ikke kunne bli funnet av spillere.
  • Short Sighted: Fikset et problem der spillere ved sjeldne anledninger kunne bli kontrolllåst mens de snakket med Vladimir.
  • The Heart of Mars: Fikset et problem der spillere kanskje ikke kunne hakke ut “The Heart of Mars”.

Annonse