epic games store
Epic Games har brukt milliarder av kroner på å gi bort spill siden butikken startet opp vinteren 2018. Fremdeles går de ikke i pluss.

Annonse


Gir bort spill, tjener ikke penger

I april 2021 ble det avslørt hvor mye Epic Games må betale for alle spillene de gir bort: det er snakk om milliarder av kroner.

Håpet var 50 prosent av all PC-omsetning

Fordi Epic Games kom sent til spill-butikk-markedet, er det naturlig de promoterer den mer med ting som gratis-innhold. Spørsmålet er om de ikke har vært for gavmilde.

For sent i september i år måtte selskapet dessverre kutte i antallet medarbeidere: “Epic-sjef Tim Sweeney sendte en e-post til ansatte og sa rett ut at “en stund nå har vi brukt mye mer penger enn vi har tjent,” og peker på investeringer “i den neste evolusjonen av Epic og utviklet Fortnite som et metavers-inspirert økosystem for skapere.”

Selv om selskapet tjener gigantiske mengder penger på Fortnite, står det fremdeles dårlig til med Epic Games Store. Det måtte Steve Allison, sjef for Epic Games Store, anerkjenne da han vitnet i Epic mot Apple-saken som fremdeles ruller i det amerikanske rettsvesenet. Epic saksøkte Apple i 2020 i forhold til i-app-kjøp og sideinnlasting av spill.

Annonse


Dette er for øvrig runde to mellom de to selskapene etter at den første konkluderte i 2021 – den gang rapporterte vi:

“Apple vant på nesten alle punkter, men tapte på ett – og det svir på pungen. Nå forsøker de å hale ut tiden gjennom rettsapparatet.

Milliarder av dollar og tildels kontrollen over App Store sto på spill for Apple i saken Epic anla mot dem. Dommer Gonzalez Rogers dømte til fordel for Apple i ni av de ti kravene Epic fremsatte, og Apple gikk ut og kalte dommen en “rungende seier”. Men Apple tapte på ett viktig punkt: Dommeren krevde at Apple lot utviklerne linke til eksterne betalingssystemer. Den avgjørelsen ville trådt i kraft fra desember iår, og det er sannsynligvis tiden Apple forsøker å forhale gjennom nye runder i rettssalene.

I anken ber Apple om en utsettelse for å forhindre at selskapet må implementere de nye reglene fordi det “vil tillate Apple å beskytte forbrukere og sikre plattformen mens selskapet jobber seg gjennom komplekse og juridiske, teknologiske og økonomiske spørsmål i rask utvikling.” 

Annonse