datatilsynet og meta
Datatilsynet og Meta er langt ifra enige om norsk personvern og kommer til å ende opp i det norske rettssystemet igjen neste år.

Annonse


“Meta saksøker oss igjen”

“Meta saksøker oss igjen. De mener at vårt forbud mot adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram er ugyldig.”

Rettsak mellom Datatilsynet og Meta neste år

Det er innlegget til det norske Datatilsynet på X. I et blogg-innlegg forklarer tilsynet bakgrunnen for striden mellom de to:

“I juli slo vi fast at Metas overvåking av Facebook- og Instagram-brukere for adferdsbasert markedsføring er ulovlig, og derfor nedla vi et tidsavgrenset forbud mot praksisen i Norge. Meta mener imidlertid at Datatilsynet ikke hadde adgang til å gjøre dette og at vedtaket er ugyldig. Det er dette som er bakgrunnen for at vi nå har blitt saksøkt. Meta ber Oslo tingrett om å oppheve Datatilsynets vedtak.”

Meta og Datatilsynet møttes i Oslo tingrett tidligere i høst. Den gangen ba Meta om en såkalt midlertidig forføyning mot Datatilsynets vedtak, men Meta nådde ikke frem. Tingretten kom frem til at ikke var sannsynliggjort at Datatilsynets vedtak er ugyldig og at Meta hadde tilstrekkelig grunn til å be om forføyning.

Datatilsynet

Men Meta mener at Datatilsynet ikke kan stoppe dem fra å tilby tjenesten, og har ikke stoppet adferdsbasert markedsføring. Derfor har tilsynet ilagt selskapet, som også eier Instagram, tvangsmulkt på 1 million kroner hver dag. Mulkten har vært aktiv daglig fra 14. august. Meta mener at de ikke lenger skal betale bøtene, og derfor blir det rettsak: “rettssaken vil trolig finne sted en gang i 2024,” skriver Datatilsynet.

Annonse


Dette rapporterte vi i juli i år

De to har feidet en god stund. Sist gang vi rapporterte om problemene mellom de to var i sommer:

Datatilsynet nedlegger forbud mot at Meta kan tilpasse reklame basert på overvåking og profilering av brukere i Norge. Forbudet varer i første omgang til oktober,” melder tilsynet på egen nettside. De har også sendt et brev (PDF) til Facebook Norway.

Bakgrunnen for dette er ikke unik norsk, men også basert på hva datatilsynet i Irland bestemt i desember: per det norske Datatilsynet og EØS-reglene samt Irland, har “Meta har drevet ulovlig adferdsbasert markedsføring. Siden den tid har Meta gjort noen endringer, men en nylig avsagt dom fra EU-domstolen (curia.europa.eu) slår fast at Metas adferdsbaserte markedsføring fortsatt ikke skjer lovlig og i tråd med reglene. Derfor griper Datatilsynet nå inn og forbyr praksisen midlertidig.

Datatilsynet presiserer at de ikke “forbyr personalisert markedsføring på Facebook eller Instagram som sådant. Vedtaket er for eksempel ikke til hinder for at Meta kan målrette markedsføring basert på informasjon som brukere legger inn på profilen sin, som bosted, kjønn og alder, eller interesser som brukerne selv oppgir at de vil se markedsføring om. Vedtaket er heller ikke til hinder for at Meta viser adferdsbasert markedsføring til brukere som gir gyldig samtykke til det.

“Meta, som eier Facebook og Instagram, gikk så rettens vei for å stoppe vedtaket inntil videre, gjennom en såkalt midlertidig forføyning. Oslo tingrett har nå gitt Datatilsynet fullt medhold i saken,” rapporterte Datatilsynet i september da de vant den første runden.

Annonse