datatilsynet meta forbud
Datatilsynet er ikke happy med at Metas Facebook og Instagram bruker adferdsbasert markedsføring i Norge, og mener at selv om selskapet har gjort endringer så har de ikke gjort nok.

Annonse


Datatilsynet har fått nok av Meta

“Datatilsynet nedlegger forbud mot at Meta kan tilpasse reklame basert på overvåking og profilering av brukere i Norge. Forbudet varer i første omgang til oktober,” melder tilsynet på egen nettside. De har også sendt et brev (PDF) til Facebook Norway.

“Brukerne blir profilert”

En rekke amerikanske stor-aviser har plukket opp nyheten, blant annet teknologinettstedet The Verge og avisen Politico. Datatilsynet skriver at de mener “Metas praksis er ulovlig og nedlegger nå et midlertidig forbud mot adferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram:”

På Metas plattformer Facebook og Instagram blir brukernes aktivitet sporet i detalj. Brukerne blir profilert ut fra blant annet informasjon om hvor de befinner seg, hva slags innhold de viser interesse for og hva de legger ut. Personprofilene brukes så for markedsføringsformål – såkalt adferdsbasert markedsføring

Datatilsynet

“Følger fortsatt ikke lovverket”

Bakgrunnen for dette er ikke unik norsk, men også basert på hva datatilsynet i Irland bestemt i desember: per det norske Datatilsynet og EØS-reglene samt Irland, har “Meta har drevet ulovlig adferdsbasert markedsføring. Siden den tid har Meta gjort noen endringer, men en nylig avsagt dom fra EU-domstolen (curia.europa.eu) slår fast at Metas adferdsbaserte markedsføring fortsatt ikke skjer lovlig og i tråd med reglene. Derfor griper Datatilsynet nå inn og forbyr praksisen midlertidig.”

– Datatilsynets vedtak forbyr ikke Facebook eller Instagram i Norge. Formålet er imidlertid å sikre at innbyggerne kan bruke disse tjenestene på en trygg måte og slik at rettighetene deres blir ivaretatt, sier sjef for internasjonal seksjon i Datatilsynet, Tobias Judin.

Vedtaket gjelder fra 4. august og varer i tre måneder eller frem til Meta kan vise at de har innrettet seg på en lovlig måte. Dersom Meta ikke retter seg etter vedtaket, risikerer selskapet tvangsmulkt på opptil én million kroner per dag. Vedtaket fra Datatilsynet gjelder kun brukere i Norge.

Datatilsynet

Datatilsynet presiserer at de ikke “forbyr personalisert markedsføring på Facebook eller Instagram som sådant. Vedtaket er for eksempel ikke til hinder for at Meta kan målrette markedsføring basert på informasjon som brukere legger inn på profilen sin, som bosted, kjønn og alder, eller interesser som brukerne selv oppgir at de vil se markedsføring om. Vedtaket er heller ikke til hinder for at Meta viser adferdsbasert markedsføring til brukere som gir gyldig samtykke til det.”

Annonse