forza motorsport
"Forza Motorsport" perfeksjonerer det Turn10 alltid har drevet med: semi-realistisk men aldri kjedelig racing-action.

Annonse


Perfeksjonerte fingertupper – “Forza Motorsport”

Turn10 har definert racing på Xbox så lenge vi kan huske.

Introduksjon

Det er overraskende lenge siden utrolig morsomme Forza Horizon 5 ble lansert (også med “ForzaTech”-motoren), ikke fra Turn10 riktignok, men et annet Microsoft-studio: “Playground Games.”

Da vi testet racing-galskapen i november 2021 var nok studioet allerede godt i gang med Forza Motorsport som heter kun det. Ikke noen tall, ikke noe mer merkevare-dildall. Det er som når bandet ditt gir ut album med samme navn: de setter sin lit på at dette er det beste de har gjort.

Det nye spillet har den beste grafikken noen sinne, naturlig nok, og tar i bruk ray tracing. Av innhold finner vi over 500 biler, 20 baner og over 800 ytelses-oppgraderinger per bil.

Annonse


Forza Motorsport lanseres på PC, Xbox Series, Xbox One, Xbox Game Pass Ultimate, Steam, PC Game Pass og Cloud Gaming (Beta) 10. oktober.

Design og grafikk

I motsetning til Gran Turismo 5 som er et overlesset lekeland for bil-nerder, er Forza Motorsport dempet. Du finner ingen “hey, dude bro”-figurerer her, takk gud, ei heller noe som retter fokuset på annet enn bilkjøring og ytelses-oppgraderinger av bilene. Det er lett å skjønne hvor man starter, og hva man må starte med.

Du møtes av en skjerm der du velger om bilene kun skal ta kosmetisk skade, eller “sport” som betyr at man må kjøre innom pit-stops om det skulle bli for ille. Dypere valg? Nei, beklager, men kan justere opp og ned med et valg om det skal være veldig enkelt. Personlig endte jeg på rundt 35 prosent vanskelighetsgrad etter et par timer. Da får man rikelig med konkurranse de første fem timene, eller deromkring – å vinne med flere sekunder er ok i starten, men blir fort kjedelig. Jeg aner kritikk her som med grafikk-oppsettet om mangel på flere manuelle valg.

Som er vanlig i bilspill får man CR-poeng for å handle nye biler og oppgradere ytelsen. Du kan velge å gå inn i materien og oppgradere med de nye delene du har vunnet, eller trykk på den blå Xbox-knappen og la spillet velge alt. Personlig er det hva jeg foretrekker, men det er et must å ha muligheten. Jeg liker spiller holder seg innenfor den respektive verdien, slik at man får lov å konkurrere i korrekt løp. Dette er noe med kronglete i det allerede nevnte bilspillet til Playstation.

Det jeg kanskje liker aller best er at man før et race må gjennom tre test-runder på den kommende banen. Man styrer mot seg selv og AI-er, men det er egentlig ikke poenget: greia er å bli kjent med alle kriker og kroker i banen – slår man bonus-tiden føles det ekstra fint. Noe som også føles godt er å stadig oppgradere bilen, mens man kjører, også i test-rundene.

Ved å holde de korrekte linjene (ja, jeg kjører med hjelpelinjer,) kalkuleres det poeng fra 1 til 10 med desimaler. Poengene plusser til man har nok til å øke nivået til bilen. Jeg synes Turn10 med dette balanserer linjen mellom racing-fans og hva nybegynnere setter pris på, med konstante og elegante dopamin-drypp.

Bil-spill har lenge vært ledende på grafikk-teknologi fordi man ofte, med unntak av Horizon-serien, leker seg i en lukket verden. Det betyr at utviklerne kan pøse på med effekter og opprettholde stabile FPS-tall.

Jeg testet på en PC med Ryzen 5 5600x, 32 GB RAM og et RTX 4090, og hadde ingen problemer med å gire opp alt på full guffe i 4K. Spillet lå fint på 60 FPS og mer, men du vil ikke se 100 FPS med en slik maskin heller. Årsaken er nok at spillet er litt mer CPU-hungrig enn spill uten AI. Det gir mening.

Det jeg ikke setter like mye pris på, for spillet later til å være godt optimalisert (dog, det er vanskelig å vurdere da RTX 4090 med sine 24 GB VRAM sluker alt,) er at man velger et detaljnivå på generelt grunnlag også skal spillet optimaliseres etter det. Det er derfor mangel på mer presis kontroll. Vi tipper dette vil skape kontroverser ved lansering, men det er også mulig at den flotte helhetlige opplevelsen setter en stopper for at det koker helt over. Det er i hovedsak GPU-nerdene som vil være negative.

Vår erfaring er at dette stemmer, men at du også kommer unna med en AMD 5600x med Ultra-innstillinger om skjermkortet ditt er godt nok.

Spillbarhet

Vi kunne ha snakket timesvis om presentasjon og grafikk, men om ikke motoren til motorene i bilene fungerer spiller det ingen rolle. Heldigvis ble jeg møtt av nesten sommerfugler i magen da jeg første gang akselererte med Xbox-kontrolleren som gjør en så god mulig som er mulig med å riste korrekt i forhold til underlag i det man råkjører, kveiler og makser ut hastighetene på bilene som først er tamme. Tamme til man ser fra bilens “øyne.” Du vil sette pris på et rikt antall visningsmodus, fra “drone-vinkel” til tre modus nærme sjåførens øyne.

Selv de svakeste bilene med svake motorer leverer en ekte berg- og dalbane-følelse og trangen til å holde bilen under kontroll til enhver tid med smarte belønninger.

Det visuelle backer opp lyden, og andre veien. Jeg hører ting i spillets lyd-motor jeg ikke har hørt i andre bilspill. Kanskje er det kvaliteten på hodesettet, kanskje jeg ikke vet hvordan det skal høres ut, men det er et større detaljnivå i lydbildet, og det er godt presentert. Musikk? Nei. Ingen radio heller. Du skal maksimere tidene i svingene, ikke kaste på penger, drikke brus og høre på musikk. Dette er ikke et arcade-spill på den måten.

Suksessen til Forza Motorsport avhenger av å blidgjøre amatører som spiller bilspill en gang innimellom, til racing fans. I mindre grad bil-nerder generelt sammenlignet med Gran Turismo 7. Ikke at det er noen kritikk mot det svært gode bilspillet til Sonys konsoll. De er fordelaktig ulike.

Konklusjon

Turn10 har perfeksjonert spillet, nå er det opp til deg om du kan perfeksjonere fingertupp-kontrollen. Dette er et spill som er laget med fokus på et solid grunnlag. Det blir nok byggesteinen for fremtidige bilspill fra Turn10 og Playground. På den måten er da også fokuset å optimalisere moro-effekten, noe jeg mener de har fått til. Det er en herlig fartsfølelse å oppdage, men for de som virkelig ønsker å fordype seg i bilene og alt rundt, fokuserer GT-serien mer på dette.

Det man får er et racing-spill til massene som nok også de mer erfarne racerne vil sette pris på. På den måten leverer Microsoft-studioet varene med å bevise at de skjønner hvordan det skal føles å styre en bil i stor fart i formen dataspill. Ikke noe mer, ikke noe mindre.

Perfeksjonerte fingertupper – “Forza Motorsport”
Vi konkluderer
Gratn Turismo er en solid pakke bilspill med fokus på å forbedre det som allerede var en suksess, noe som er en kronglete måte å si at dette er av det samme, men på en bra måte.
Leservurdering54 Vurderinger
0
+
God fartsfølelse
Perfeksjonert gamepad-kontroll
Flott grafikk og meget god lyd
Smart belønnings-system
Enkel presentasjon
-
Mangel på mer manuell-kontroll over grafikken
Ingen store overraskelser
8.5

Annonse