granturismo7testplaystation5
Timene smelter som myke sportsdekk i sommersola når man forsiktig og deretter fullstendig forsvinner inn i Gran Turismo 7 sitt univers.

Annonse


TEST: Gran Turismo 7 er en elegant giga-pakke for alle som liker bilspill

Siden Gran Turismo dukket opp til Playstation i 1997 har det vært bil-fansens desiderte viktigste univers til Sonys plattform.

Introduksjon

Som bil-sim er serien en av de få som har fått stor mainstream-appeal samtidig som hvert spill har økt i omfang og vært et univers i seg selv på Playstation. Japanske Polyphony Digital som er en del av Sony Entertainment, har alltid brukt masse tid på å skape det aller største utvalget biler og baner (men ikke alltid asfalt), mulighet til å oppgradere bilene og mye historie for de som er interesserte.

Så er også tilfellet for 2022-tittelen, for det er over 420 biler å finne her “både gamle klassikere og topp moderne superbiler som er gjenskapt ned til hver minste detalj. Alle bilene har ulike kjøreegenskaper og føles unike når du navigerer deg gjennom 90 baner og ruter i dynamiske værforhold, blant annet klassiske løyper fra GT-historien.”

I tillegg til godt over 400 biler er det over 90 baner som alle er varierte, serverer natt og dag og ulikt vær (ingen av disse parameterne er dynamiske, men oppstår på samme tid i hvert løp), inkludert våte veibaner med realistiske vanndammer man skal akte seg for.

Annonse


Spillbarhet

Dette er av typen bilspill som plasserer seg under simulasjon, derav undertittelen på serien “The Real Driving Simulator”. Det at utvikler legger utrolig mye arbeid i at alt skal føles så realistisk som mulig kan gjøre det vanskelig for nybegynnere å komme i gang, men så er heldigvis ikke tilfellet med sjuern.

Man starter forsiktig med små biler som ikke går fort, for å si det sånn. Ettersom man bygger seg opp ferdigheter og tjener penger, samt tar ulike tester for å kunne kvalifisere i løp, blir man forsiktig god nok til å få låne nøklene til kjappere og kjappere biler. Dette kombineres med mye hjelp på veibanen. Om man ønsker kan bilen til og med bremse for deg i svingene. Jeg skrudde av dette med en gang jeg oppdaget det, men lot hjelpe-streken være på plass, samt et varsel i veibanen og “brems”-advarsel når det trengs for å gjør det noe enklere.

Jeg testet på Playstation 5 og da også med DualSense-kontrolleren som er som bygget for dette bilspillet med “adaptive avtrekkere: Kjenn vibrasjonen fra ABS-bremsene og hjulene som spinner, og den ulike bremsemotstanden til hver enkelt bil”, som Sony forklarer det. Vi er er enige. Det er selvsagt også implementert “haptisk tilbakemelding” (altså vibrasjoner) “Med spillets haptiske tilbakemeldinger kan du virkelig kjenne bilens kontakt mot underlaget, fra små humper i asfalten til rillene på fortauskanten”. Jeg har ikke opplevd like god bruk av en gamepads tilbakemeldinger til spilleren tidligere, fordi det er et detaljnivå i vibrasjonene og de adaptive avtrekkerne som er bedre enn alt annet og som Xbox-kontrolleren ikke kan stille opp med.

Spillet lærer deg opp til å være ydmyk i forhold til bilenes evne til å ta svinger, dette er jo ikke Forza Horizon eller noe slikt. Man må kombinere korrekt fart og balansere ut dette med akkurat nok bremsing og samtidig sørge for å rette opp bilen så fort som mulig etter en sving for å holde maks fart, for å slå konkurrentene. Når det er sagt er det faktisk mulig å handle seg til en overlegen bil, da det kun er klassen som bestemmer om du får lov å stille. I et løp endte jeg på åttende plass – etter at jeg oppgraderte bilen for rundt 10 000 “kroner” kom jeg på andreplass. Det er nå en ting, og man kan sikkert klage over at det er mulig, men det som imponerer i forhold til tuning er at selv bil-amatører, som inkluderer meg selv, med en gang merker at bilen ikke bare kjører kjappere, men også tar svingene bedre i større fart.

Presentasjon

Dette er en mellomtittel jeg ikke kan huske å ha skrevet før i en spill-anmeldelse, men så er dette en type spill jeg ikke har anmeldt før. Som nevnt innledningsvis skaper spillet univers utover antallet biler og baner, for når man starter med en gang presenteres man med et lite kart der man hopper fra alt til tuning, flerspiller, butikk, bil-vask (ja, du må vaske bilen) og cafeen som er viktig i enspiller-delen.

Det er nemlig her man presenteres med ulike oppdrag der de første går ut på å havne på tredjeplass eller bedre for å samle tre ulike biler i samme klasse. Man får også presentert en del historie om du ulike bil-typene samme sted og man får lodd man kan spille for å vinne lite eller mye penger, oppgraderinger og biler.

Det er ingen “bro” her i gården eller stor-kjefta DJ-er som minner deg om å “check this out, dude!”. I stedet er alt elegant på bare en måte japanere kan der man blir møtt av hyggelige personer som hjelper deg med å finne frem i alle mulighetene som åpnes etterhvert som man “levler” opp og tjener penger man igjen kan bruke på nye biler. De dyreste bilene vil koste millioner, og det tar flere timer å tjene seg opp 200 000 poeng.

Grafikk

Spillet presenteres i 4K og 60FPS, og man har to grafikk-valg: prioritering av ray tracing eller FPS.

Jeg foretrakk gjennom hele spill-testen å spille med best grafikk, da ytelsen kun dipper til under 60FPS når man ser repriser av eget løp og før man selv får lov til å akselerere. Det viktigste spørsmålet her er om spillet klarer å holde 60FPS jevnt når man spiller, og det er det ingen tvil om. Bra jobba, med andre ord. Spillet byr dessuten på ray tracing som er prikken over i-en, men om det er et must er vi usikre på da det ser ut til fra Sonys ordlyd at RT kun er inkludert når man knipser stillbilder?

Få øye på konkurrentene i bakspeilet, se solen glinse i karosseriet, og ta utrolig realistiske bilder ved hjelp av strålesporing på PS5 – med støtte for 4K og opptil 60 bilder i sekundet

Sony

Ved å sammenligne la jeg merke til at uten RT så er det færre lys-refleksjoner i spillet, og om vi skal gjette øker spillet grafikknivået når man ser sitt eget løp på slutten i reprise. Utover dette er detaljnivået på bilene som man forventer fra et spill av denne typen, og fordi det er snakk om baneløp har omverdenen mindre å si.

Konklusjon

Det er besettelsen av å skaffe seg stadig fetere biler, eller kanskje stikke til forhandleren og handle seg drømme-bilen, som er selve dropsen i dette spillet. Kombiner dette med en enkel inngangsbillett for alle som har bittelitt interesse for bil, til de som har vært oppslukt hele livet og selv kanskje kjører på bane, og man har en sedvanlig stor pakke med bil-underholdning presentert på en måte som ikke gjør en matt, men som gir spilleren den magiske følelsen av at “jeg bare må kjøre en runde til”. Har man klart det, har man klart mye.

TEST: Gran Turismo 7 er en elegant giga-pakke for alle som liker bilspill
Vi konkluderer
Gran Turismo 7 er alt fansen hadde håpet på og leverer så mye innhold at man kunne ha blitt matt om utviklerne ikke hadde vært så smarte som de har vært. Også nybegynnere vil finne det lett å starte, og man blir avhengig av å samle biler.
Leservurdering232 Vurderinger
5.7
+
Gigantiske mengder innhold
Korrekt bil-simulasjon
Enkelt å starte med, enkelt å bli hekta og samtidig dypt
Pene bilmodeller med ray tracing
Flott presentasjon på alle måter
Mange vanskelighetsnivåer og hjelpe-funksjoner
-
Dette er en bil-sim, alle som søker noe annet blir skuffet
Det kan for mange ta for lang tid å bli god nok
Det vil ta mange timer å skaffe seg de beste bilene
9

Annonse