forzahorizon5anmeldelse
Forza Horizon 5 var verdt ventetiden og en tidlig julegave til alle med Xbox Game Pass.

TEST – Forza Horizon 5: kongen av moro

Annonse


Forventningene til Forza Horizon 5 har vært store, spesielt etter at vi så spillet for første gang.

Introduksjon

Spillet var uten tvil det mest imponerende da Microsoft dro duken av stor-tittelen i juni. “Forza Horizon 5 ser “next-gen” ut!” proklamerte undertegnede den gang.

Oppfølgeren til mega-hiten fra 2018 er endelig her, og som med Age of Empires IV følger det med Xbox Game Pass. Er Microsofts abonnement-tjeneste verdt det, for lever spillet opp til hypen?

Avhengighetsskapende poeng-moro

Det tar ikke lange tiden før man er hekta igjen. Spillet nytter som alltid en multiplier når du gjør imponerende eller farlige stunt på fire hjul. Det er vel ikke en eneste gang under testingen på vei til et race ikke valgt å kjøre inn i jungelen, på strendene eller ut i ørkenen for å samle så mange poeng som mulig ved å hoppe og kjøre inn i palmer, trær og skilt som er plassert overalt. Det er overraskende moro. Dette er en verden man kan føle på, og nesten alt av det man ser kan man ødelegge for å legge inn i rekken poeng med villmanns-kjøring.

Annonse


Merk at det er murvegger her også: de største trærne stopper deg momentant, det samme gjør hus, så her må man følge med slik at man ikke mister 200 000 poeng på en liten feil. Det kan føles veldig urettferdig om man ikke legger merke til at det ene treet er litt høyere enn det andre, men man kommer fort over det etter lysten på å tjene opp 25 medaljer slik at man kan handle en spesial-egenskap som lar deg komme unna med feil-krasj en gang.

Det er ikke det at man ikke premieres av å holde seg på veien, det gjør man, og man får god hjelp av en vei-guide som sier ifra at man sporenstreks bør slippe gassen eller bremse. Hold høy fart lenge, eller kom deg rundt svingen på en smidig måte i høy fart, og man har etter 30 sekunder med perfekt kjøring samlet opp en god slump poeng man kan bruke til å oppgradere bilen slik at den f.eks. tjener enda mer.

Et dynamisk vær- og tidssystem sørger for at du opplever alle årstider med alt det medfører. Regner det vil du måtte belage deg på et ujevnt føre og være ekstra forsiktig i det du prøver å lure muskel-bilen rundt de kommende flaggene. Som i de andre spillene er det grovt regnet to modus (det er også en slags historie-modus): du må holde deg på banen for å kjøre gjennom flaggene, eller vår favoritt der det telles opp til 100 prosent fullførelse av banen slik at man kan kjøre hvor man vil, og dermed som man vil.

Det ser virkelig så flott ut (på PC).
Detaljnivået er en ny generasjon verdig.

Alle biler er forskjellige

Dette er en arcade-racer først og fremst, noe alle med kjennskap til Horizon-serien allerede er klar over, men det er store forskjeller på alle bilene og klassene. Du kan hoppe inn i Warthog-en kjent fra Halo-universet for å være en elefant i glasshus og der man nærmest svever over vannet, eller man kan sette seg langt ned i en Koenigsegg og oppleve fart så høy at spillet leverer en imponerende fartsfølelse med tunnel-syn og det hele.

Et av oppdragene går ut på å passere så mange biler så nærme som mulig i 250 km/t. Det er klart at med 250 000 opparbeidede poeng, så følger man svært nøye med for ikke å treffe noe som knuser bonusen.

Man blir glad i bilene fordi de har alle sin spesielle personlighet, og fordi de denne gang har oppgradert kjørefølelsen. Man premieres om man er veldig nøyaktig med gamepad-en, noe man setter pris på etter en time med bilen. Man kan også justere alle deler av bilen som man ønsker, eller bare laste ned en skikkelig ytelsesoppgradering som oppjusterer kjør-moroa til en egen liga. Når man har lært den å kjenne føles man ustoppelig.

Horizon 5 lurer deg inn

At bilene alle må mestres på forskjellige måter er noe spillet gradvis setter deg inn i. Etter kort tid vil du finne ut at du vinner alle race for lett. Vi hadde på dette tidspunktet en følelse av at spillet bare kom til å pøse inn poeng og la oss vinne race alt for lett, men plutselig spørres det om man har lyst til å øke til “over snittet” vanskelighetsgrad og samtidig få mer poeng – klart vi takket ja! Ved å øke vanskelighetsgraden er det med en gang klart at vi ikke er så flinke som vi trodde, og ego-et nedjusteres kraftig, da man må knive noe skikkelig for å nå tredje, andre og kanskje førsteplassen.

AI-en gjør til tider merkelig ting: noen ganger ser det ut som de har nitro-gass da de plutselig drar fra oss om vi spiller bra, mens andre ganger bremser de på merkelige tidspunkt etter at vi i lengre tid har prøvd å passere. Man kan altså se “bak” programmeringen noen ganger, og blir påminte at under testperioden så spilte vi mot datamaskinen.

Grafikken og ytelsen

Spillet er en storslått visuell opplevelse, om det levnes det ingen tvil. Vi spilte i 4K med alt på maks (bortsett fra kantutjevningen vi la stå på 2 x) med et RTX 3080 og flotte LG C1 48″. Kombinasjonen kjapt skjermkort og et en stor G-Sync gaming-skjerm leverer spill-moro på et nivå vi ikke kan huske sist gang vi opplevde (jo, Guardians of the Galaxy, men det er en annen test).

Forza Horizon 5 sliter ikke selv om vi “bare” har et RTX 3080 med 10GB VRAM.

Om man kjører inn i jungelen er grafikken på nivå med et hvilket som helst FPS, og tankene går da til flotte Far Cry 6. Men i et bilspill må jo all RTX-grafikken tegnes mye kjappere. Heldigvis kjører spillet silkemykt uten noen tegn til hakking. Klart har vi en kjapp maskin, så hvordan yter og ser spillet ut på Xbox Series X? Dessverre starter spillet i 30FPS modus noe som gir litt bedre grafikk, men en dårlig opplevelse for et spill der man må ta kjappe avgjørelser. Det er ikke moro å spille med 30FPS, punktum.

Det er heldigvis mulig å aktivere 60FPS med lavere detaljnivå og oppløsning (30FPS: 4K – 60FPS: trolig dynamisk justert), noe som gjør spillet moro igjen. Vi anslår grafikken til medium-innstillinger på en PC. Ray tracing er støttet (oppdatert: men kun i “ForzaVista”), vi regner med kun i 30FPS-moduset. Det er nemlig ingen innstillinger utover “kvalitet” eller “ytelse”. Det er også verdt å merke seg at Microsoft nevner å fremheve 60FPS-støtte på Xbox Series-siden for spillet, noe som gir mening. Det er ingen 120Hz-mulighet.

Konklusjon

Horizon 5 ligner veldig på forgjengeren: du finner alt fra det forgående spillet i serien, inkludert prestasjonen og til tider teit dialog, men femmern drar nytte av neste-generasjon grafikk på en måte vi ikke har sett før på PC.

Kartet blir veldig fort fylt opp med ting å gjøre, så det kan være smart å filtrere bort ting man ikke nødvendigvis er interessert i. Plagsomt er det at vi ikke skjønner hvordan vi hopper til neste race i et mesterskap – besøk feil sted og man må avbryte det man allerede deltar i.

På Xbox Series X tegnes verdenen med klart mindre kantutjevning, og selv om man kan spille i 4K-modus frarådes det på det sterkeste. Dette spillet krever minimum 60FPS. På PC med alt på maks er det så moro at vi tør påstå det er verdt pengene å prøve å sikre seg et RTX 3070 eller bedre.

Så lenge du spiller med 60FPS oppdateringsfrekvens er det ingen andre spill som gir like mye upretensiøs kjøremoro, mestringsfølelse og rett og slett den unike avhengighetsskapende fartsfylt motor-bonanzaen som Forza Horizon 5 leverer. Xbox Game Pass er verdt det.

TEST – Forza Horizon 5: kongen av moro
Vi konkluderer
Forza Horizon 5 er lik forgjengeren på mange måter, men forbedrer alt og gjør deg glad i alle de ulike bilene som alle oppleves ulikt i en stor verden som byr på vakker natur, stormer og et avhengighetsskapende bonus-system.
Leservurdering157 Vurderinger
5.3
+
Man blir glad og avhengig
Utrolig "next-gen" grafikk man ikke trodde var mulig i et slikt tempo
Man blir glad i bilene og de føles alle forskjellige
En stor og variert verden
Gå bananas eller hopp inn i historien eller kjør løp - det er opp til deg
-
Veldig likt forgjengeren på mange måter
"Cringy" dialog
Mer variert musikk hadde vært fint
9

Annonse