"Star Wars Jedi: Survivor" er et must, Star Wars-fan eller ikke.

Annonse


TEST: Konklusjonen min er den du håpet på – “Star Wars Jedi: Survivor”

Med Titanfall 1 og 2 beviste Respawn Entertainment, med gründerne fra Infinity Ward, at de etter 13 år som eget studio kan tukte hvem som helst.

Introduksjon

Titanfall var enspiller-hits elsket av fansen, men som aldri fikk den brede oppslutningen som kanskje var fortjent per fansen. Men EA og Disney har fulgt med på studioet i flere år, og hanket dem inn til å skape “Star Wars Jedi: Fallen Order” i 2019. Spillet ble med sitt Souls-inspirerte kampsystem, flotte grafikk og ytelse og endelig sverd-kamp som gir mening, en fulltreffer som selv Disney-konsernet måtte ta seriøst. De var nemlig først usikre på om de skulle satse.

Heldigvis fikk Respawn lov å bruke fire år på å polere, ekspandere og gjøre alt de ikke fikk tid til med det første Jedi-spillet, og resultatet er storslått.

Historie og verden

Før jeg starter vil jeg anbefale å spille Fallen Order først, eller se en mer utfyllende oppsummering av hva som har skjedd enn den noe korte tilbakeblikk-introen spillet byr på. Jeg garanterer å ikke avsløre verken den gamle eller nye historien, men vit det er viktig å ha et forhold til historien, og derfor karakterene, for på best mulig måte nyte opplevelsen.

Annonse


Det første som slår meg er at Respawn har fått ressursene de ba om fra EA og Disney. Og pengene er maksimalt utnyttet. Du vil med en gang legge merke til at verdenen er mye større. Selv områder som er relativt lineære i spillformen, er kraftig oppgradert. Ikke bare er inne- og utendørs-områdene mye større, men alt er utrolig mye mer detaljert. Jeg er ikke bare imponert over det visuelle, som vi kommer tilbake til, men også designet av verdenen som er så til de grader laget med sans for detaljer- uansett hvor man snur seg. Jeg er ingen Star Wars-superfan, men ble til uvanlig grad sugd inn.

Dette er den mest altoppslukende Star Wars-produktet jeg har opplevd uansett underholdningsformat.

Det kreves at du med stabil hånd hopper, løper på vegger og gjør andre akrobatiske super-triks. Med progresjonen av karakteren, der man plukker hva man vil forbedre med poeng man tjener opp når man spiller, vil spillet belønne deg med at du blir en langt bedre spiller. Du kan ta og føle på at du får “kraften.” Verdenen er delt opp i lineære oppdrag innendørs, større utendørsområder som også kan utforskes med en “mount” og stjerneskip-reiser mellom planenter. Du følger historien tight, men du vil aldri føle deg lei deg for at du må og det føles ikke ut som man leies.

Som om ikke det er nok er verdenene detaljerte og serverer stor grad av variasjon, selv om det er samme tema. Du vil farte rundt til ulike planeter, kan utføre sideoppdrag og du vil etter hvert få mye boltreplass.

Apropos boltreplass har ikke RTX 3080-kortet mitt mye å stille opp med. Uten tvil vil spillet være mer optimalisert i ferdig versjon enn test-versjonen jeg spilte, men jeg har en følelse av at dette er et ekte genererasjons-løft som vil kreve det beste av maskinvare for maksimale visuelle sanseinntrykk.

Jeg ble nærmest sjokkert da jeg fant ut at jeg foretrakk rundt 60 FPS og medium detaljnivå (med “high” sliter 10GB-kortet med VRAM og det vil være for mye FPS-lugging) med ray tracing-aktivert med 2560 x 1440 (som er anbefalt av spillet,) i stedet for 4K.

Gisp! Jeg har aldri testet et spill med denne testmaskinen i noe annet enn 4K. Jeg prøvde 4K, og jeg prøvde ulike oppløsninger med høyt detaljnivå, men selv uten ray tracing ble det for mye – dette inkluderer bruk av AMD FSR 2.0 med balansert modus og en første oppdatering av spillet etter den første test-runden.

Survivor vil drepe selvsikkerheten din som gamer, og vil prøve å overtale deg til å betale 15 til 20 000 kroner for et topp-skjermkort for den aller feteste opplevelsen. Det kan hende at de klarer overtale deg.

Jedi Survivor ser så flott ut at utviklerne har valgt å bruke Unreal Engine 4 (det er det ikke lett å se), som må være særdeles stor-oppgradert, for filmsekvensene i stedet for CGI. Korrekt valg? Uten tvil. Karakterene har også modulære øyne og munn-bevegelser som får skuespillerne til å se mindre stramme i maska ut.

For å toppe det hele av, er lyden også av ypperste klasse, og ditto for musikken som er variert, topp-produsert og passer inn i det man foretar seg. Spillet trigger ikke bare passende musikk, men det er også et hav av stemnings-effekter. Prøv å gå rundt skipet ditt, og du vil høre flere ulike lyder basert på hvor du står.

Etter hvert som du blir en bedre akrobat, åpnes det mulighet for ulike sverd og måten man bruker dem på. Man kan kombinere, som f.eks. å ha en pistol og et sved, angrep- og forsvarsteknikker. Selv pistolen er smart utformet: du må treffe fienden med sverdet for å få ammunisjon.

Spillbarhet

Atmosfære er viktig i et Star Wars-spill, og Jedi Survivor tar det til et nytt nivå som nærmest for en til å gispe sjokkert, men det hjelper ingenting om spillingen er kjedelig eller unøyaktig – heldigvis leverer Respawn også her. Du vil ikke legge merke til en stor forandring fra det første spillet, men det er lagt mer tyngde i våpnene. Triksene man kan utføre i elegante kombinasjoner får en til å føle seg som en Jedi-master etter fem timer, samtidig som spillet forsiktig loser deg frem med nye muligheter og kombinasjoner for å manipulere dem med kraften og danse en forsiktig voldsballett. Ikke at spillet er overlesset med blod og gørr: det vil du ikke skimte.

Det tar tid før man får et tungt sverd, og med det er også Souls-følelsen tilstede. Nei, spillet er ikke på normal vanskelighetsgrad i nærheten like vanskelig, på ingen måte, men du kan ikke sitte og rote heller. Du vil dø uansett, men det er sjelden det er av ren irritasjon. Skulle du falle til døden gir spillet deg en sjanse til å fullføre. Jeg setter pris på det.

Som vanlig lagrer man progresjon, og får tilbake helse, ved å meditere på statiske punkter strategisk plassert på planetene.

Konklusjon

Survivor er et kvalitetsspill i alle ledd og en større grafikk-evolusjon på PC med høye krav som vil innfri utrolige visuelle opplevelser med dyre skjermkort. På sitt beste er Jedi Survivor det beste fra ikke bare Star Wars-universet, men også produksjonsverdien og historien til et Naughty Dog-spill, kombinert med en større verden og med flere muligheter og en solid slåss-mekanisme som tar det beste fra Souls-spillene. Forskjellen er at Jedi gjør det mulig å mestre moroa for alle uten for mye banning og “bortkastet” tid. Våpen-progresjonen, og progresjonen i kombinasjon med historien som helhet, minner meg om “God of War: Ragnarok” som jeg også belønnet med 9,5 av 10.

Det er mange timer underholdning her, og her er greia: du vil ikke kjede deg i noen av dem. Selv ikke akrobatikken vil plage deg etter noen timer: da har du funnet ut hvor de smarte designerne har skjult måten å komme seg videre på.

Respawn kan være på vei mot legendestatus med Titanfall, Apex Legends og to meget bra Jedi-spill. Hvordan skal de følge opp dette?

TEST: Konklusjonen min er den du håpet på – “Star Wars Jedi: Survivor”
Vi konkluderer
Leservurdering0 Vurderinger
0
+
Tilfredsstillende Jedi-gameplay med tyngde og spiller-vag
Altoppslukende verden
Stort og detaljert
Utrolig grafikk og lyd
Musikken, manus og karakterer
-
Ytelse- og HDR-problemer PC, testversjon
Mounts kunne ha føltes mer naturlig
9.5

Annonse