Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Star Wars Jedi: Fallen Order er et veldig bra spill

Spilltest: Men det kunne vært så mye bedre!

Star Wars-fanen i meg skriker. Skriker av glede for at det endelig har kommet et nytt Star Wars-spill, og skriker i skrekk og redsel siden EA har navnet sitt på det.
Star Wars trenger neppe noen introduksjon, men vi kan allikevel nevne at dette spillet faktisk er en del av universet som de andre nyere filmene, og serien, finner sted i. Det er med andre ord kanon.

Studioet bak Jedi: Fallen Order er ingen ringere enn Respawn Entertainment – utviklerstudioet som har gitt oss Titanfall og Apex Legends. De kan altså sine slossespill ganske godt. Dette blir for øvrig også deres første enkeltspiller-spill. Det er ingen online- funksjoner på noen som helst måte.

For de spesielt interesserte finnes det også en tegneserie som fungerer som en forløper til spillet.

Historien og handlingen

Handlingen utspiller seg fem år etter slutten på «The Clone Wars», og vi møter hovedpersonen, og i all hemmelighet jedi, Cal Kestis på en skipsgravplass. Den nok middels dårlige tilværelsen hans endrer seg fort når han blir tvunget til å bruke jedi- kreftene sine for å redde en venn. I en tid hvor man har trodd at jediene ble utryddet, tar det ikke lang tid før det dukker opp noen utsendinger fra the Galactic Empire for å hanskes med Cal. Det ene fører til det andre, og like før Cal må bøte med livet blir han reddet av Cere Junda, en tidligere jedi med en mørk og grumsete fortid, og Greez Dritus, en mangearmet pilot og gambler. Etter en flytur til planeten Bogano er eventyret i gang.

Her er oppgaven å komme seg til et gammelt hvelv. På veien møter vi en liten robot som kommer til å bli riktig så nyttig utover i spillet. Han er både kart og fremkomstmiddel.

Historien er overraskende god når man tenker på at utviklerne ikke har alt for mye erfaring med lignende spill. Det at det er Star Wars drar selvfølgelig litt opp, men de klarer å holde interessen oppe gjennom hele. Alt er ikke så rett frem som man skulle tro. Utover i spillet avduker man hemmeligheter og intriger om de andre karakterene, og man kommer til å tvile på hva som er rett og galt. Misforstå meg rett, historien er bra skrevet, men det er nok ikke noe som kommer til å henge ved meg lenge etterpå. Respawn klarer ikke helt å lage noe hvor man blir så følelsesmessig involvert som jeg skulle ønske.

Siden dette spillet er en del av det nåværende Star Wars-universet, er det også et fint touch at det rundt om på planetene er punkter som kan scannes av BD-1, den lille droiden som slår følge med deg. Man scanner også fiender første gang man dreper dem. Dette gir bakgrunnsinformasjon og bidrar til å utvide den kunnskapen om Star Wars-universet som allerede finnes.

Dialogen syns jeg at har vært jevnt over bra. Skuespillerene er gode, og manuset er skrevet i stil med Star Wars generelt. Den eneste pirken jeg kan finne her, er at det i noen sekvenser virker som om stemmeskuespillerne kjeder seg noe alvorlig. Det er null innlevelse.

Verdenen

Det som fort kan skje med spill som Star Wars Jedi: The Fallen Order er at de fokuserer for mye på en ting – ofte slåssingen. Respawn har faktisk klart å lage en veldig godt designet verden – eller verdener for å være nøyaktig – i tillegg. Alle de forskjellige planetene har sitt eget særpreg, med sine unike elementer som gjør at det ikke nødvendigvis bare er rett frem.

Respawn har ikke gått for den mest fotorealistiske stilen, og godt er det. Personlig syns jeg stilen til spillet er veldig fin. Det er bedre å bevisst ikke sikte mot realisme enn å prøve og feile.

Måten man kommer seg rundt på i de forskjellige områdene er på beste jedi-vis: man hopper og klatrer rundt. Man har utrolig god kontroll over karakteren når man løper bortover på veggene, eller hopper mellom plattformer. Alt føles så riktig. Dette er virkelig en av styrkene til spillet. Om det er noe som kan trekke ned litt, så må det være at det ikke alltid at karakteren gjør som jeg mener at han skal. Selvfølgelig er det en mulighet for at det er brukerfeil, spesielt siden det ikke er ofte det skjer, men det er fortsatt frustrerende når Cal ikke tar tak der jeg mener han skal, eller som har skjedd flere ganger, at han hopper vekk fra veggen istedenfor opp.

Når vi er inne på hopping og spretting, så må det sies at man blir ganske hardt holdt i hånden av spillet. Tilnærmet alle stedene hvor det er en sjanse for at man kan falle ned, vil det være noe som tar deg i mot så du kan gå tilbake og prøve på nytt igjen. Det fjerner litt av spenningen med å prøve å komme seg rundt i verden. Dette roer seg litt ned etterhvert, men det føles alltid som om det er et sikkerhetsnett under deg.

Noe jeg virkelig savnet i spillet var en mer dynamisk verden. Alt er så fastlåst og stivt. Man har «The Force», og hva kan man bruke den til? Dytte rundt på stormtropper og diverse andre fiender. Etter at jeg spilte finske Remedy sitt Control, har lista for destruktive omgivelser hevet seg betraktelig. Bare tenk hvordan det hadde vært om man kunne slenge stein og diverse annet på fienden. I 2019 syns jeg det burde være et krav – i hvert fall for et enspillerspill.

Det er også mang en gang hvor man rett og slett må gå tilbake samme vei som man kom når man er ferdig med et område. Dette er ikke særlig spennende, og det burde vært gjort på en annen måte. Å gjøre alt man akkurat har gjort, bare i revers faller ikke meg i smak.

Det å være en jedi

Er det noe Respawn skal få ære for er det at alt er silkemykt. Alle bevegelser skjer som du vil at det skal skje. Man har absolutt kontroll over lasersverdet sitt. Slår man der, så slår man der. Skal du blokkere det skuddet, så er det det du gjør. Det føles ikke ut som om karakteren er dekket i sirup – som det for eksempel gjør i GTA V.

Man er i absolutt kontroll over hva Cal skal foreta seg. Det hjelper selvfølgelig en god del at spillet er mer enn villig til å gi en usynlig hjelpende hånd, men hva så? Opplevelsen er akkurat sånn den burde være.
Som oftest vel og merke. Litt for ofte utspiller en kamp seg i retning av at man gjør en liten feil, blir slått i bakken og derfra ikke klarer å komme deg opp fordi du enten havnet inntil veggen og fienden blokkerer deg, eller at fienden du slåss mot rett og slett bare dytter deg over ende før du får kommet deg opp og vekk. Det er få ting som er så frustrerende som dette. Spesielt siden det oftest ikke er din feil.

Annet enn det så finnes det ikke noe negativt å si.

Livet som jedi innebærer også en del hjernetrim i tillegg til å sprette rundt og drepe intetanende slemminger. Mange av utfordringene drar tankene tilbake til The Legend of Zelda-spillene og deres mange utfordringer med dytting og flytting av diverse ting. Det bryter suksessfullt opp det litt monotone og repeterende hopp-hit-og-slå-på-han-her. Man må tenke kreativt og bruke kreftene sine.

Gjennom spillet får Cal tilbake fortrengte minner om jedi-opplæringen sin, og dette fører med seg at han lærer seg noen nye triks underveis. Enda et element som bidrar til å holde spillet ferskt

Konklusjon

Jeg kan ikke med god samvittighet si at dette er et utrolig bra og revolusjonerende spill, men det jeg kan si er at det er et veldig bra Star Wars-spill. Spesielt hvis vi ser på det forrige som EA dyttet ut – eller hvis man ser på internett sin reaksjon på valgene som ble tatt. Det jeg håper er at Star Wars Jedi: The Fallen Order skal bli det spillet som baner vei for mer Star Wars – det er en god oppskrift, men med litt mer krydder hadde den blitt perfekt.

Verdenene har alle unike særpreg som gjør at alt føles nytt hver gang man lander på en ny planet, men det er ikke like gøy når man må tilbake til samme planet flere ganger. Med så mye verden syns jeg folka i Respawn Entertainment kunne spandert på seg å bruke dem. Min frykt for EA var ubegrunnet, takk og lov. Dette er nesten helt uten feil og bugs, og helt uten mikrotransaksjoner eller lootbokser. Det eneste kosmetiske man kan samle på her er deler til lasersverdet og nye klær. Og siden det er helt og holdent fritt for flerspiller så er det uansett ingen å vise seg frem til.

Historien er jo veldig tydelig Star Wars og det drar opp. Jeg er ganske sikker på at spillet ikke hadde fått like varm velkomst om det ikke var av den grunn. Derfor kan det konkluderes med at Fallen Order er et veldig bra Star Wars-spill, men ikke mer enn et litt over gjennomsnittet bra spill helt generelt.

+ Jevnt over godt mekanisk
+ Holder seg engasjerende
+ Ekte jedi-stemning

– Til tider repeterende
– Får ikke helt brukt potensialet sitt
– Ikke veldig fengslende historie

Stikkord: Spill, Tester