Etter at barnebarnet til Toyotas grunnlegger, 66 år gamle Akio Toyoda, gikk av som toppsjef i januar, kan en ny æra blomstre hos verdenes mestselgende bilmerke. Spørsmålet er om det er nok nå som de er sent ute.
Ny sjef, ny strategi
Toyoda var aldri helt solgt på ideen om å gå 100 prosent inn for el-biler da alle konkurrentene ble det. Resultatet har vært et tynt tilbud, og da de først lanserte en el-bil vi aldri vil klare å stave, i form av bZ4X i 2021, falt hjulene av sommeren etter. Nå er selskapet nødt til å endre seg da EU kommer til å forby salget av nye bensin- og dieselbiler i 2035 og modellen vi har nevnt ble priskuttet med 15 prosent i år.
Med tanke på effekten av bilutstillingen i Shanghai, tror jeg Kina vil bli et viktig marked for elbiler.
Koji Sato, sjef, Toyota
Den nye sjefen, tidligere varemerkesjef for Lexus, Koji Sato, sier at tiden endelig er inne for å “akselerere elbil-utviklingen med en ny tilnærming” og Kina er et soleklart fokus.
Dette er de nye bilene
Hva er så den nye strategien spør du? Jo, å lansere intet mindre enn ti nye el-biler innen 2026. Målet er salg av 1,5 millioner “BEV”-bilder (“Battery Electric Vehicle”) innen 2026, årlig. Selskapet har en vei å gå, for å sammenligne dette med dagens marked er tøff lesning for selskapet.
Annonse
I Kina som er verdens kjappeste voksende marked for el-transport og med nesten 1,5 milliarder mennesker solgte Toyota kun 3844 biler i januar – dermed har de 0,25 av totalsalget. Globalt solgte Toyota 24 466 el-biler – det er kun 0,25 prosent av totalt 9,5 millioner.
Vi må øke hastigheten og innsatsen for å oppfylle kundenes forventninger i det kinesiske markedet.
Koji Sato, sjef, Toyota
Toyota er nå aktuelle med bZ3 en sedan utviklet i samarbeid med BYD, bZ Sport Crossover (myntet på yngre kjøpere) og bZ FlexSpace Concept (familie-SUV.) Målet til selskapet er å gradvis øke sin tilstedeværelse i Kina, forbedre batteri-teknologien og deretter øke produksjonstakten.
Annonse