mercedes har lansert nivå 3-selvkjøring i nevada
Mercedes har lansert nivå tre i USA. Bilde: Mercedes-Benz

Annonse


Sjåføren kan surfe og se film, men det er ett krav

Mercedes har lansert noe helt unit i delstaten Nevada, USA; “Drive Pilot.”

Teknologien er allerede lansert i Tyskland slik at man kan gjøre helt andre ting enn å følge med på trafikken.

Begrensninger, men man har lov å være distrahert

40 miles/t, eller 64,3 km/t som gir mer mening for norske ører er maksgrensen for nivå tre selvkjøringen Mercedes nå lanserer, og kun der.

Det er også krav om “egnede motorveiseksjoner og der det er høy trafikktetthet.”

Annonse


Med et slikt nivå kan man, så lenge interiør-kameraet ser ansiktet til føreren, f.eks. spille Tetris eller se film. Om kameraet ikke kan se ansiktet avbrytes selv-kjøringen. Det er nemlig ikke lov å sove.

Et stort hopp

Nivå 2, som de aller fleste opererer med, inkludert Tesla Autopilot, så må føreren følge med på veien og ofte være beredt til å ta over kontrollen til enhver tid.

I motsetning til Norge, der veimyndighetene er glade for at ettermontert selv-kjøring ikke er lov og at alle biler må godkjennes på forhånd, er holdningen i Nevada at “alle nivåer av automasjon er lov på offentlige veier.”

Her kjører bilen av seg selv for 15 000 kroner

General Motors og Ford gjør noe av det samme

GM har et lignende system med “Super Cruise.”

I fjor sommer skrev vi om selskapets ekspansjonsplaner i USA:

“General Motors sin Super Cruise oppgraderes med støtte for å kjøre uten å måtte ha hendene på rattet på over 64 000 mil med veier i USA og Canada.”

Waymo og Cruise mener at nivå 3 er for farlig og satser på nivå 4.

Annonse