General Motors sin Super Cruise oppgraderes med støtte for å kjøre uten å måtte ha hendene på rattet på over 64 000 mil med veier i USA og Canada.
Dobler antallet veier og ekspanderer støtte i år
GM legger nå til rette for å doble antallet mil hvor systemet er lovlig å bruke. Super Cruise støtter ikke trafikk-signaler og stopp-skilt, men sier i stedet fra om føreren nærmer seg et kryss 350 meter i tide. Det er ikke støtte for automatisk fil-bytte på veier med to filer.
Teknologien ble først lansert i 2017 med støtte for Cadillac CT6. Innen tampen av 2023 skal 22 modeller få muligheten. Senere i år får Chevy Silverado, GMC Hummer EV og Cadillac Lyriq også være med.
Bruker mange data-punkter
For å få det til bruker GM kameraer, radarer, GPS-data og LiDAR-data de har samlet inn slik at føreren kun må følge med på hva som skjer, og være klar til å ta over kjøringen, men det kreves ikke at man har hendene på rattet.
Det legges nå altså opp til at også ikke-delte veier er støttet. De mindre veiene inkluderer Route 66, Pacific Coast Highway, Overseas Highway og Trans-Canada Highway.