George Hotz sitt fokus ser ut til å være tilbake på Comma.ai etter et par uker med Elon Musk og Twitter.
Hotz jobbet med dette i mange år nå
Hotz sa seg villig til å jobbe gratis for Musks Twitter, men ga seg etter et par uker.
Det er helt greit for oss, for oppstarts-selskapet hans Comma.ai har kommet veldig langt på noen år og er aktuelle med tredje generasjon selvkjøre-pakke.
Spesifikasjoner:
Bilen bør støtte “CAN FD”
Det selskapet gjør er å selge et kamera og en liten skjerm.
Annonse
Kameraet kommuniserer med bilens ratt-kontroll via OpenPilot som har støtte for over 200 biler og som kan installeres på enheten.
Dette er mulig fordi disse bilene bruker kommunikasjons-protokollen “CAN FD”. Typisk må bilene være fra 2015 eller nyere for å støtte dette.
Kom seg frem
Det er et helt spesifikt mål selskapet ønsket å oppnå for ti måneder siden: at bilen kan selvkjøre til Taco Bell.
Akkurat denne fast food-restauranten ligger i San Diego og med åpen kildekode-programvare (det følger ikke med programvare ved handel av “Comma Three” – på den måten er ikke selskapet ansvarlige for hva som skjer) er å kjøre gjennom sentrumsområdet uten at føreren tar over.
Om forsikring sier Comma.ai at dette, i det minste i USA, vil være et spørsmål mellom forsikringsselskap og fører.
Er det lov å ettermontere slikt i Norge og bruke det? Vi har spurt Vegvesenet.
Comma kom seg i mål som de håpet på uten at fører måtte ta over:
Annonse