squareenixtaptenestentomilliarderpåmarvel
Guardians of the Galaxy fikk det ikke helt til markedsføringsmessig og solgte nok mindre enn hva som ble puttet inn i produksjonen.

Annonse


Tapte 1,9 milliarder kroner på Marvel-spill

Det ble denne uken kjent at svenske Embracer Group blant annet handler Square Enix.

200 millioner dollar i tap på under to år

Som følge av handelen får vi vite en del interessante detaljer, blant annet hvor mye studioet tapte på Marvel’s Avengers (som ikke gjorde det så skarpt blant kritikerne) og Marvel’s Guardians of the Galaxy.

Det er ikke noe nytt at kule Guardians of the Galaxy (som vi mener er “rett og slett er moro“) dessverre ikke gjorde det godt finansielt (men som er godt likt blant de som har spilt det), men at det er snakk om nesten 2 milliarder kroner totalt i tap for de to spillene er ganske drøyt, og jo en av årsakene at den svenske gruppen “kun” behøvde å punge ut 2,8 milliarder for tre av studioene som inkluderer Crystal Dynamics, Eidos-Montréal og nettopp Square Enix Montréal.

Crystal Dynamics kan levere varene for svenskene

Crystal Dynamics som startet opp igjen Tomb Raider med stor suksess med Tomb Raider i 2013 og senere Rise of the Tomb Raider, annonserte før oppkjøpet at de jobber med et nytt spill i serien og at det bygges med Unreal Engine 5.

Det ventes fire nye AAA-spill på vei fra Square Enix, og med Crystal Dynamics sin gode CV er det ikke umulig at svenskene har gjort et røverkjøp.

Annonse