embracerkjøpertrestudio
Embracer Group har handlet tre nye studioer, inkludert Crystal Dynamics som jobber med et helt nytt Tomb Raider-spill.

Annonse


Svensk selskap kjøper Crystal Dynamics, Eidos-Montréal og Square Enix Montréal

Oppdatert, 21:03:

Oppdatert, 10:52:

Det er samtidig kjent at Eidos Montréal skal bruke Unreal Engine 5 på sine kommende spill.

Øker med over 1000 nye medarbeidere

Oppkjøpet kommer overraskende på bransjen, for nå eier selskapet merkevarer som Tomb Raider, Deus Ex, Thief og Legacy of Kain samt en katalog med mer enn 50 spill.

Annonse


Det er snakk om rundt 1100 medarbeidere fordelt på tre studioer og åtte lokasjoner rundt om kring i verden. Kjøpet er ventet å sluttføres i holding-selsakpets andre finans-kvartal 2022/2023.

Eier fra før en rekke studio

Fra før av eier selskapet Dark Horse Comics, 3D Realms, Ghost Ship Games, Gearbox, THQ Nordic, Saber Interactive og Koch Media for å nevne noen.

Når avtalen er spikret vil selskapet ha mer enn 14 000 medarbeidere, 10 000 spill-utviklere og 124 studioer under seg. Mer enn 230 spill er under utvikling i studioene og mer enn 30 av dem er AAA-spill inkludert det kommende Tomb Raider-spillet med Unreal Engine 5.

Dette sier Embracer

“Vi er henrykte over å ønske disse studioene velkommen inn i Embracer Group. Vi anerkjenner de fantastiske IP-ene, det kreative talentet i verdensklasse og dyktigheten som har blitt demonstrert gang på gang i løpet av de siste tiårene. Det har vært en stor glede å møte ledergruppene og diskutere fremtidige planer for hvordan de kan realisere sine ambisjoner og bli en stor del av Embracer,” sier Lars Wingefors, medgründer og konsernsjef i Embracer Group.

«Embracer er den best bevarte hemmeligheten innen spill: en massiv, desentralisert samling av gründere som vi er begeistret over å bli en del av. Det passer perfekt for ambisjonene våre: å skape spill av høy kvalitet, med flotte mennesker, bærekraftighet, og utvide våre eksisterende franchiser til deres beste versjoner noensinne. Embracer lar oss inngå nye partnerskap på tvers av alle medier for å maksimere våre franchises potensiale og leve ut drømmene våre om å lage ekstraordinær underholdning,” sier Phil Rogers, administrerende direktør i Square Enix America and Europe.

Annonse