daysgonepc
Days Gone er en flott PC-versjon av et Playstation-spill som nok fikk litt for hard medfart av anmelderne.

Annonse


Days Gone er nok et fantastisk Playstation-spill på PC

Playstation Studios sin PC-versjon av Horizon: Zero Dawn er skikkelig bra.

Days Gone kjører silkemykt på PC

Vi vet ikke om det er PS4-maskinvaren som er et godt utgangspunkt for å kjøre spillene og tilhørende grafikkmotorer på PC i utgangspunktet, eller om Playstation Studios rett og slett har et skikkelig bra team – kanskje begge deler?

Days Gone PC støtter ultra-brede gaming-skjermer, ulåst FPS, “forbedret grafikk med flere detaljer”, FoV og mulighet til å øke avstanden man kan se skogen. 

Men det er morsomt å se at de lykkes så til de grader med høy-optimaliserte spill som henter all kraften ut av maskinvaren, i dette som vanlig en AMD 2700x CPU og et RTX 3080-skjermkort.

Dette samtidig med at spillene er dønn stabile og at man kan “tabbe” ut i Windows-skrivebordet og hente opp spillet igjen uten problemer med hverken spill eller OS. Vi kan til og med ta skjermbilder med Windows Snipping Tool!

Annonse


Days Gone PC lanseres 17. mai.

Ingen DLSS… enda

Days Gone støtter ikke DLSS ved lansering, men ordlyden får oss til å tro at dette legges ved på en kommende oppdatering. Ray tracing kommer nok aldri, slik lyder det i det minste.

Men, det spiller egentlig ingen rolle heller dette med DLSS eller ikke, i det minste ikke om man har et bra nok skjermkort, for med skjermens 3440 x 1440-oppløsning kan vi fint aktivere 120Hz og stabilt ligge der, noen ganger er vi oppe i 140FPS, og vi har aldri sett noe under 95.

Vi kjører selvsagt på maks, storkarer vi er med 3080 (litt høyere FoV gjør seg også):

Sorry, jeg håper du finner et RTX 3080 snart.

Grafikken er mer enn god nok til å levere fin innlevelse to år senere

Spillet veier 52GB, noe som gjorde oss glade under nedlastingen. Årsaken er nemlig at det er teksturer som tar mye plass, noe som kanskje betyr et høyt kvalitetsnivå? Ja, og nei. I de aller fleste settinger er tekstur-kvaliteten meget god, og skarp, men det er også visse områder som har et lavt detaljnivå på objekter og ditto kjipe teksturer. Du vil ikke se disse områdene så ofte, i det minste ikke i de timene vi har spilt, men det er noe å være klar over.

Grafikken plasserer seg visuelt et mellom Far Cry: New Dawn og The Last of Us Part II.

Bend Studios vet å bringe Oregon til livet med svært flotte effekter fra solen som speiler seg gjennom trærne (mangler bare elgen), til stemningsfull tåke på nøyaktig de korrekte stedene. Det er ofte vått og klissete i denne delen av USA, så også i Days Gone som tar mesterlig utnyttelse av 3D-lyd, spesielt med Xbox Wireless Headset med Atmos aktivert. Gå inn i en av lagerbygningene når det regner for å høre hvor imponerende jobben lydfolkene har gjort. Verdenen er i så måte mesterlig regissert, men når ikke opp til langt mer lineære TLOU 2. Men det gjør ingen.

Gameplay

Spillet er åpent, men gir deg en hjelpende hånd på alle måter. Du vil til enhver tid være klar over hvor du må kjøre, men som i Ubisofts åpen-verden spill håper spillet å dra ut lengden på opplevelsen ved å avlede deg med sideoppdrag og plutselige zombie-angrep (det kan bli i overkant noen ganger, og føles litt billig) – noen ganger i form av gigantiske horder.

Det er nettopp antallet zombier som gjør Days Gone unikt, for alt annet er lånt fra andre stor-spill. Håndverket er uansett godt.

Spillet gjør en god jobb med å gjøre motorsykkelen til det hesten er for Arthur Morgan i Red Dead Redemption. Du må sørge for å holde den ved like (du ønsker ikke å bli strandet midt på natta, tro meg). Ikke bare det, men den går faktisk på bensin ulikt nærmest alle andre spill, og det betyr naturligvis at du må finne tilfeldlige bensinkanner plassert i verdenen. Det samme gjelder for generatorer som åpner bygninger utplassert av den mystiske organisasjonen Nero.

Biker-settingen føles omtrent litt mindre troverdig enn Sons of Anarchy, men den er heller ikke støtende teit.

Vi har ikke noe i mot disse elementene, det som er mer plagsomt er oppdragene der man må brenne opp zombie-redene, for det må gjøres med en Molotov cocktail som krever tre ingredisener, og det er jo aldri nok bensin av typen vi trenger. Manien ved å samle ting man vet man vil trenge, men som man er akk så lei av å speide etter, ødelegger for innlevelsen i dette spillet såvel som Far Cry- og Tomb Raider-serien. Blikket går jo bort fra det visuelle som suger oss inn, og nærmest psykologisk tvinger oss til å dirke opp nok en bil og robbe likene til de andre galningene i skoen – det er nemlig mer enn zombier å kjempe mot, og du vil måtte snike noen ganger.

Som du sikkert har skjønt betyr det at spillet også plukker elementer fra Tomb Raider og Far Cry-serien på den måten at man må plukke opp ressurser, handle og selge.

Du kan også oppgradere sykkelen og deg selv med stats som vi alle for lengst er vant med i slike spill, men det er ikke alle som gjør det på en måte som gir den samme tilfredstillheten som i Days Gone. Årsaken er at det tar akkurat nok jobb å kunne velge hva man ønsker å bedre, i kombinasjon med at oppgraderingene har noe for seg, at man ønsker å fortsette selv om det blir i overkant mye samle-mani.

Jeg ga spillet 8 av 10 til PS4 Pro

Days Gone har 71 Metascore-poeng fra anmelderne, men et gamer-snitt på 8,3. Jeg testet spillet i april 2019, ga det 8 av 10, og konkluderte slik:

“Problemene med Days Gone er åpenbare: mangel på kreativitet på nær sagt alle områder. Men så er det også slik at det dette spillet gjør, og du vil ha gjort alt av dette tidligere, gjør det på en veldig god måte og noen ganger bedre enn konkurrentene. Det er lett å vite hvor man skal og hva man skal gjøre, og det er morsomt å utfordre seg selv med å drepe så mange levende døde som mulig i store antall for å erfaringsnivået og styrke karakteren din.”

Vi synes spillet fortjener en oppfølger vi, og håper at de 110 000 som allerede har signert er oppmuntring nok.

Les også: 110 000 gamere aksjonerer nå for å få Days Gone 2 på Play Station

Og ja, det bør komme en oppfølger.

Annonse