Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Horizon: Zero Dawn var et knallspill til PS4 i 2017. I 2020 er det like bra som nesten hvilket som helst spill som er lansert i år. (Ill.: Sony)

Jeg er helt oppslukt av Horizon: Zero Dawn på PC

Spilltest: Sony med nok en suveren PC-port.

Jeg husker godt jeg så Guerrilla Games sitt fantastiske PS4 spill på E3, Horizon: Zero Dawn, før lanseringen tidlig i 2017.

Jeg var litt usikker på den nye merkevaren

Den gang var jeg imponert over hva jeg fikk se i gameplay-demoen, og hadde jo et håp om at dette skulle bli noe skikkelig bra, men fordi merkevaren var helt ny var nok fokuset mye på andre titler – jeg tok grundig feil i mitt lille glimt av skepsis, for spillet fra skaperne av Killzone var og er utrolig bra.

Da vi testet spillet i 2017, belønnet vi det med 9 av 10. I 2020 er spillet fremdeles en 9 av 10 på PC, uten tvil.

Vik til side PS4

Guerrilla har gjort en fantastisk jobb med PC-versjonen, noe du for lengst har skjønt, men som jeg må få skrevet ned og dokumentert. Dette er Sony-lansering nummer to til Windows i kjapt tempo, og den er minst like knakende god som Death Stranding som har utrolig god DLSS 2.0-implementasjon som faktisk leverer bedre visuell kvalitet enn med høyere oppløsning uten teknologien.

Det er ingen DLSS 2.0 her etter hva vi erfarer, dessverre, men optimaliseringen de har gjort er vanvittig bra, så om DLSS 2.0 kommer ligger alt til rette for enda bedre ytelse og grafikk.

Horizon ser utrolig vakkert ut på PC. Guerilla gjorde grundig arbeid med grafikkmotoren for mange år siden.

Horizon: Zero Dawn tjener utrolig mye gameplay-messig med dobbelt så mange FPS

Spillets gameplay er ikke som last of us der det er greit nok med lav FPS, i Horizon Zero Dawn tjener man mye moro på kjapp oppdatering, fordi spillbarheten er så dynamisk; fra sniking, til løping og riding og alt imellom av akrobatikk. Mye av spillet går dessuten på å kaste seg unna i siste sekund og treffe blink på det svakeste punktet til fienden, som man har snappet opp på forhånd hvor er.

Mens man kaster seg rundt gnistrer det i våpen mot metall, alt i flotte farger som skinner i den vakre verdenen som fremdeles ser storslått ut flere år etter den opprinnelige lanseringen.

Jeg spilte ikke PS4-versjonen så veldig mye, uten noen annen grunn enn at jeg ikke hadde tid, men nå som jeg logget flere timer i PC-versjonen, er det lett å skjønne at veldig mange er glade i spillet.

Vi gleder oss mye til oppfølgeren, Horizon Forbidden West, som lanseres til PS5, og kun Sonys nye konsoll, neste år.

Det er ikke før man spiller på PC man føler hvor mye det er å hente på å låse opp bildeoppdateringen. Det er slående, og det beste eksempel hittil på hvorfor FPS er viktig, også på konsoller.

Faktisk foretrekker jeg en 34″ 120Hz-spillskjermen med 3440 x 1440 oppløsning, i stedet for 4K TV-en med HDR.

Ja visst er bildet svært pent, men fordi FPS-en ligger på 45 i ekte 4K (alt på maks) i stedet for 60 til 70 FPS, er valget enkelt. Enten spiller jeg på PC eller på TV-en med noe lavere oppløsning, slik at jeg ikke taper for mye visuell kvalitet men hever FPS-en til det litt over 60.

Optimaliseringen her er et kunstverk med 93 prosent GPU-utnyttelse og opp til 50 prosent CPU-utnyttelse som nevnt. Med 16GB RAM utnyttes 70 prosent med alt på maks. Spillet er altså GPU-tungt, men har man et kraftig skjermkort er det ofte en fordel da alt flyter silkemykt.

Vi opplevde ingen krasj eller andre rare feil med hverken ytelsen eller det visuelle. Det er ingen plutselige hopp grunnet innlasting i bakgrunnen eller slike ting.

Litt skuffende er det at mellomsekvensene ikke støtter bredskjerm men kloner innholdet på sidene, men i det minste er FPS-en svært høy.

Du vil elske PC-versjonen selv om du har spilt det før

Horizon Zero: Dawn til PC er ikke bare en bra konsoll-til-PC-port, men et fordømt bra spill, også i 2020.

Derfor kan det på det varmeste anbefales for de av dere som har spilt det på konsoll tidligere og for dere uten PS4 og en PC som står klar.

Stikkord: pc, playstation, Spill, Tester