Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Phillip Shoemaker var sjef for App Stores godkjenningsprosess i 7 år. (Ill.: Apple )

Steve Jobs til tidligere App Store-sjef: – Du er dum og du har ansatt dumme folk!

Så la han på røret.

Mellom 2009 og 2016 var Phillip Shoemaker personen i Apple som hadde ansvaret for prosessen med å godkjenne apper i App Store. Han godkjente naturligvis ikke alle appene manuelt på egen hånd, men han hadde det øverste ansvaret for at det ble gjort.

Nå har Bloombergs Mark Gurman snakket med Shoemaker om hans tid i selskapet, og intervjuet gir oss et sjeldent innblikk i hvordan Apple jobber med å godkjenne apper, samt en rekke andre fascinerende opplysninger.

Spesielt relevant er intervjuet nå ettersom Apple etterforskes for brudd på konkurranselovgivningen både i USA og EU.

Apple frykter konkurransen

Shoemaker kan avsløre at Apple i lang tid har fryktet konkurransen fra rivaliserende apper fra Google og Facebook. Apple har vært redd for at selskapets apper skal erstatte Apples egne iOS-apper, spesielt på anrop- og meldingssiden

Den tidligere App Store-sjefen er krystallklar på at dette er grunnen til at Apple ikke lar brukerne endre hvilke apper som skal brukes som standard (du kan for eksempel ikke endre standard meldings- eller telefon-app).

– Det var en ekte greie – frykten var at noen skulle komme, Facebook, Google eller andre – å fjerne alle våre egne tjenester, sier Shoemaker til Bloomberg.

Han forteller også om hvordan apper ble godkjent i App Stores spede begynnelse.

– I starten hadde Apple tre personer som så på hver enkelt app. Det førte til at det tok lang tid å godkjenne apper. Dette endret seg da man gikk over til at appene ble gjennomgått av bare én person om gangen.

– Fortsatt mye som ikke bør være der

Det var Apples visepresident for markedsføring, Phill Schiller, som stod i spissen for at Apple skulle gå gjennom alle apper manuelt, ifølge Shoemaker.

– Likevel er det fortsatt mye (i App Store) som ikke burde være der, sier han.

Shoemaker forteller at det var en utfordrende jobb å gå gjennom apper i App Store.

– Du er det som stopper en app fra å bli værende i butikken, og som eventuelt stopper utvikleren fra å tjene penger til mat og barnas skolegang. Det knuste hjertet mitt hver gang jeg måtte ta disse avgjørelsene.

Hevder Facebooks apper var skrevet med dårlig kode

Gurman spør den tidligere Apple-ansatte om Apple behandlet utviklerne rettferdig. Til det svarer Shoemaker at det var svært viktig for Steve Jobs at reglene var like for alle.

– Jeg kritiserte Facebook hele tiden på Twitter. Selv om de var en av de mest privilegerte utviklerne hadde de noe av den verste koden på den tiden, sier Shoemaker.

Samtale med sint Steve Jobs

Shoemaker forteller også en historie om en gang App Store godkjente appen «Baby Shaker», et spill som oppfordret brukerne til å riste på en baby for å få den til å være stille.

Da det ble kjent at appen fant veien til App Store, stupte Apple på børs. På denne tiden var Steve Jobs toppsjef for Apple, og Jobs ble, ikke overraskende, svært opprørt over hendelsen.

– Steve hadde noen enkle ord til meg: «Du er dum og du har ansatt dumme folk». Dette var en av de beste samtalene jeg hadde med Steve. Det var så kort og konsist. Det endte med at han la på røret, sier Shoemaker.

Dette sier Apple om App Store

Selskapet har tidligere kommentert etterforskningen av App Store så vidt, men nå har de lansert en hel nettside dedikert til informasjon om App Store og prinsippene og praksisene de følger.

Konkurranse ønskes velkommen, ifølge Apple, men de må også beskytte sine egne kunder, fordi:

«Det er vår butikk. Og vi tar ansvar for den».

«Vi lagde App Store med to mål for øye: å tilby et sikkert og pålitelig sted der kunder kan oppdage og laste ned apper, samt å gi utviklere en stor forretningsmulighet. Det som finnes i butikken vår sier mye om hvem vi er, mener vi. Vi støtter at alle synspunkter skal være representert i App Store. Men vi må også ta grep for å forsikre oss om at apper er respektfulle for brukere med ulike meninger, noe som innebærer at vi avslår apper som har innhold vi mener er over streken. Dette gjelder spesielt når vi mener det utgjør en risiko for barn. Vi forbyr strengt alle apper som inneholder pornografisk innhold, diskriminerende referanser, tortur og misbruk. Vi skapte App Stores retningslinjer for appgjennomgang for veilede utviklere når de bygger de beste appene for våre kunder. De fem pilarene – Sikkkerhet, Ytelse, Forretninger, Design og Rettslig – krever at apper som tilbys i App Store er sikker, tilbyr en god brukeropplevelse, følger reglene våre når det gjelder personvern, sikrer enheter mot skadevare og trusler, og at de bruker godkjente forretningsmodeller».

60 prosent av appene godkjennes

Apple påpeker at den «rigide gjennomgangsprosessen» er nøkkelen til disse fem pilarene.

Ifølge Apple går de gjennom ca 100.000 apper hver eneste uke, hvorav 60 prosent av dem godkjennes. Hvis en app ikke godkjennes, kan utviklerne forandre på appen eller klage inn avgjørelsen. Apple foretar omkring 1000 telefonanrop hver uke for å hjelpe utviklere med å få appene deres godkjent.

Kilde:
Bloomberg

Stikkord: app store, Apple, ios, konkurranse