Det ser ikke ut som en god tid å være utvikler hos Blizzard på.
Det ser ikke ut som en god tid å være utvikler hos Blizzard på.

Annonse


Her er Blizzards planer for Diablo 4

Vi blir snart lei av å nevne den enorme skuffelsen Blizzard førte til med introduksjonen av sin lille storsatsing på mobilspillet Diablo Immortal som ikke bare skuffet tilhengere av Diablo-serien, men også tidligere Diablo-utviklere og investorer som alle hadde håpet på avsløring av Diablo 4.

Flere prosjekter

I ettertid fant man ut at selskapet har flere Diablo-prosjekter på gang, deriblant 4-eren i serien som i utgangspunktet skulle avsløres i løpet av arrangementet men som ble trukket i siste liten.

Kotaku har gjort et dypdykk blant elleve nåværende og tidligere utviklere i Diablo-serien der det gjennomgående inntrykket er at fremtiden for selskapet og særlig Diablo-serien er uvisst og haltende.

Startet i 2013

Informasjonen som framgår er at Diablo 4 faktisk har vært under utvikling siden sent i 2013 – den tiden da Blizzard besluttet å skrote den andre utgivelsen til Diablo III fordi de mente at spillet var feilslått og at det var på tide å bevege seg fremover med det neste storspillet som ble å finne i en eventuell oppfølger. De startet så på oppfølgeren, men også her har de støtt på problemer og de har av den grunn ikke kommet altfor langt inn i utviklingen, i hvert fall ikke langt nok som fem års utvikling skulle tilsi.

Annonse


Ny retning

Til å begynne med var planene til Blizzard at Diablo skulle få en ny retning med oppfølgeren: Kotaku gjengir at visjonen deres var å utvikle noe á la Dark Souls der hovedtrekkene er at det går i en tøff utfordring med dystre elementer og mørke omgivelser samt nytt kameraperspektiv – noe som jo er i sterk kontrast til det vi er kjent med i Diablo-universet hittil der de sterke fargene dominerer.

Denne planen gikk så i vasken rundt 2016 da de ikke kom noen vei med ideen, og selskapet startet på nytt med en ny designdirektør. Nå er visjonen en mer blandet oppskrift.

Gamle takter, med nye elementer

For øyeblikket er spillet i en tidlige fase (spillet kan visstnok ikke forventes en gang før 2020) der man har vendt tilbake til allerede etablerte mekanismer i serien med blant annet det velkjente isometriske perspektivet fremfor tredjepersonsperspektiv.

Fargene derimot skal ha fått Dark Souls-behandling likevel, med et mer realistisk og mørkere preg. Aspekter ved online-spillbarhet og spillets markedssystem skal fremdeles ikke være avgjort, men det skal være planer om enkelte MMO-elementer blant annet i form av en base der spillerne kan møtes før man slår seg løs på oppdragene.

Kilde:
Kotaku

Annonse