Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Den kjente fotografen Bruce Hall har synsproblemer, men om man ikke vet det ser det mest ut som han er frustrert med Mac-en sin. (Ill.: Apple)

– Apple mister seg selv

Dette mener Jobs tidligere høyre hånd de må gjøre.

Ken Segall var en av Steve Jobs viktigste PR-menn. Nå kritiserer han Apple igjen.

Skummel utvikling?

For Segall er ikke happy hvor selskapet er på vei rent markedsføringmessig. Sist gang mannen bak Apples Think Different-kampanje uttalte seg negativt om selskapet var i 2016, og nå gjentar han mye av det samme: Apple er i ferd med å miste sin egen personlighet.

I 2016 skrev han blant annet at: «mens Apples kunder er forholdsvis lojale, begynner de innfødte å bli rastløse. Et økende antall personer føler at Tim Cooks Apple ikke er så enkelt som Steves (Jobs) Apple. De ser kompleksitet i en økende produktlinje, forvirrende produktnavn og produktene generelt»

– Jeg ble bare utskjelt av Jobs to ganger

Dette gjør Apple feil nå, ifølge Segall

Problemet til Apple nå, i et mettet mobilmarked, er at det er enda viktigere å ha en klar merkevarepersonlighet.

«I disse dager lager Apple forskjellige kampanjer for forskjellige mobiler, noe jeg alltid har sett på som en tapt mulighet. De bør i stedet bygge en personlighet for telefonen, noe folk kanskje vil være med på fordi det spiller på folks følelser et nivå over spesifikasjonene som er mulige for øyeblikket.»

«Det er utfordringen. Når du er i en mer moden kategori og funksjonsforskjellene er betydelig mindre, hvordan markedsfører du noe slikt? Det er her ferdighetene til markedsføreren kommer inn i spill.»

– Spill på følelser

«Steve mente at om folk hadde en dyp, følelsesmessig forbindelse til Apple, ville kundene ikke gi opp dette, selv om selskapet gjorde dårlige vurderinger i visse deler av verden eller ble funnet å være i strid med loven, som europeiske avgifter, for eksempel.»

«Han hadde denne teorien om en merkevarebank og sa at hvert selskap har en balanse. Alt en bedrift gjør som er bra, gir et løft inn i merkebanken, og du vil trenge mye på konto fordi det alltid kommer til å skje noe som man ikke kan forutsi. Med andre ord vil du sannsynligvis måtte ta ut av «banken» et tidspunkt. Men hvis balansen er høy, kommer det ikke til å gjøre noe.»

Segall mener at Apple-sjef Tim Cook nok rådføres til å være veldig forsiktig med markedsføringen, men mener ikke at alt er elendig og at selskapet fremdeles innoverer.

 

 

Kilder:
The Telegraph (betalingsmur)
9totmac

Stikkord: Apple, iphone, jobs, Mobil