Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple selger to forskjellige iPad Pro-modeller med samme navn. (Ill.: Apple)

– Apple mister grepet om arven

Tidligere annonseguru mener ting blir for komplisert.

Steve Wozniak var ute tidligere i år og mente at blant annet Apple Watch-serien var i ferd med å bli for innviklet for kundene.

Mindre enkle
Igjen er det en person med røtter til Apple som er ute og kritiserer selskapet, men samtidig også gir litt skryt.

Ken Segall er kanskje mest kjent for «Think Different»-kampanjen til Apple (les vårt store intervju med ham) og har blant annet skrevet boken «Insanely Simple». Nå hevder han at Apple er i ferd med å miste grepet om «arven til enkeltheten».

«Mens Apples kunder er forholdsvis lojale, begynner de innfødte å bli rastløse. Et økende antall personer føler at Tim Cooks Apple ikke er så enkelt som Steves (Jobs) Apple. De ser kompleksitet i en økende produktlinje, forvirrende produktnavn og produktene generelt», skriver han.

iPad og MacBook
Vi er neppe alene om å føle at Apples produktnavn kan være litt forvirrende. Blant annet lanserte selskapet i fjor PC-en MacBook. Fra før av hadde de som sikkert kjent MacBook Pro og Air. I tillegg har de nå to nettbrett som begge heter iPad Pro.

Dog er Segall mest misfornøyd med iPhone og S-navnet. Han føler at S-modellene gir en følelse av at store forbedringer virker mindre.

Mens Wozniak føler at Watch har for mange variasjoner, føler Segall at det gir mening ettersom smartklokken er et moteprodukt.

«Man kan med enkelthet argumentere for at Watch er et moteprodukt, så valget gir mening. Og det setter en enkel presedens for Apples utvidelse av den eksisterende produktlinjen. For eksempel vokste den originale iPoden til å bli en hel familie med produkter», skriver Segall.

 

Kilde:
The Guardian

Stikkord: Apple, iphone