Hopp til navigasjon Hopp til innhold
iPhone 6 bøyde seg mer eller mindre av seg selv, og nå viser det seg at Apple var klar over problemene før de lanserte modellene i 2014. (Ill.: ITavisen)

Apple visste iPhone 6 hadde problemer, men lanserte dem likevel

Det var kundene som måtte betale med frustrasjon og bortkastet tid.

Husker du bendgate? Altså problemet med iPhone 6 og 6 Plus som medførte at enhetene rett og slett ble bøyd mer eller mindre av seg selv.

Plus over 7 ganger større sannsynligheter for problemer

Dette medførte også problemer med de interne komponentene, i første rekke brikken som styrer flerberøringen som i mange tilfeller sluttet å fungere fordi mobilene bøyde seg.

I forbindelse med «touchgate» har Apple blitt nødt til å avsløre interne testdokumenter, og der kommer det frem at selskapet var klar over at iPhone 6 var 3,3 ganger mer sannsynlig å bli bøyd enn 5s, og 6 Plus hele 7,2 ganger sammenlignet med 5s – dette var de altså klar over før lanseringen, men sa i etterkant at enhetene hadde blitt nøye testet og at det var «ekstremt» få tilfeller.

ITavisen avslører: Apple bekrefter at iPhone 6 kan bøye seg

Mange kunder ble ikke trodd

ITavisen mottok e-poster fra en rekke frustrerte iPhone 6-kunder som ikke kunne fatte hvorfor mobilen hadde endret fasong og mange mente at disse kundene hadde misbrukt mobilene ved å sette seg på dem eller på andre måter utsette enheten for fysisk press den ikke er beregnet for.

Det viser seg at kundene hadde rett hele tiden, men det var samtidig kundene som måtte krige med salgsstedet og de ble ofte ikke hørt.

Apple endret måten enhetene ble produsert på, i det stille, i mai 2016 (6-modellene ble lansert september 2014), men startet ikke opp serviceprogrammet før etter flere måneder med kritiske presseoppslag.

Slik jobber Apple med «bendgate» i det skjulte

 

Kilde:
Motherboard

Stikkord: iphone, Mobil