Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple vet at det er et problem at visse iPhone 6-enheter har en svakhet ved volumknappen. De kan ITavisen avsløre etter at vi tok kontakt med serviceavdelingen i USA. (Ill.: ITavisen)

ITavisen avslører: Apple bekrefter at iPhone 6 kan bøye seg

Dette bør du gjøre.

Apple gjør det ikke alltid lett for kunder som ringer og klager på at iPhone 6 og 6 Plus bøyes av seg selv, spesielt ikke om kunden tar kontakt med operatøren sin.

Oppdatert, 17:52:

Telenor har ingen kommentar når det gjelder iPhone-service, og henviste oss til Apple.

Svakhet i rammen
En svakhet i konstruksjonen for visse produksjonspartier i Apples nyeste mobiler gjør at de kan få en knekk ved volumknappene.

At kunder over hele verden skulle sitte og bøye mobiler til mange tusen kroner akkurat på samme sted høres like absurd ut som at mobilene krommes av seg selv, men sistnevnte er altså et trist faktum for et visst antall enheter og kunder.

Ikke at dette et fenomen som kun har rammet iPhone 6, vi så det samme når iPhone 5 og 5s kom i handelen.

Les også: Se, også iPhone 6 bøyer seg.

Kunden med en bøyd iPhone 6 kjøpt i USA fikk servicenummer og beskjed om å levere den til Apple for service. Apple USA bekrefter med andre ord at dette er et problem, men de erkjenner det kun indirekte til kunden – dette er ikke offisiell politikk utad. (Ill.: ITavisen)

Bekreftet problemet ovenfor kunde
Greia er den at Apple ikke erkjenner ovenfor operatører at dette er en feil med x-antall enheter. Ei heller har de bekreftet at problemet forekommer i media.

Vi har vært i kontakt med flere ITavisen-lesere som har opplevd at mobilen bøyer seg, og vi har selv sett en iPhone 6 med samme problem. 

Hva gjorde vi? Vi kontaktet Apple direkte.

Etter flere pauser hvor servicepersonen forsvant, trolig for å forhøre seg, fikk vi til slutt et servicenummer etter å ha bekreftet at vi selv ikke hadde hatt skyld i feilen på aluminums-huset.

Hva betyr dette? Jo, at Apple vet at det er et problem, men at de kun erkjenner det på kunde-basis, og ikke kjører offisiell politikk på det før kunden selv tar kontakt med dem.

NetCom kan ikke hjelpe
Fra NetComs kommunikasjonsdirektør Torbjørn Giæver Eriksen fikk vi følgende svar på vår henvendelse, etter at en ITavisen-leser tok kontakt med oss og klagde på at selskapet nektet å reparere en bøyd iPhone 6:

«Apple sine aftersales rutiner på dette området er tydelig.  Terminaler som er bøyd, er utsatt for større belastning enn de er laget for å tåle.

Apple anser altså ikke terminaler som blir bøyd som en fabrikasjonsfeil, men at terminalen er utsatt for ytre belasting utover det den er ment å tåle.
 
Undersøkelsesgebyr er noe verkstedene belaster når feil/skade skyldes bruk som ikke dekkes av produsentgaranti. Slike skader kan ikke vurderes over telefon, og må derfor verifiseres av et autorisert verksted

Kunden i dette tilfellet fikk avslag per epost etter at NetCom hadde undersøkt mobilen.

Gjør dette
Rådet fra oss, er derfor å ta direkte kontakt med Apple Norge, også om mobilen er kjøpt i USA.

Om sistnevnte er tilfellet setter den norske servicedelen av selskapet deg over til riktig avdeling i Statene.

Godkjenner de forklaringen får du et servicenummer som du leverer sammen med mobilen på serviceverkstedet man får opplyst av Apples representant.

Stikkord: Apple, iphone 6