Hopp til navigasjon Hopp til innhold
AMD med stor nyhet under spillutviklerkonferansen. (Ill.: AMD)

AMD lanserer «ray tracing» i sanntid

Ett steg nærmere den fotorealistiske fremtiden.

Microsoft og Nvidia var kanskje først ut, men nå annonserer også AMD maskinvareakselerert «ray tracing», og det i selskapet rendringsmotor Prorender.

Les også: «Ray tracing» i sanntid neppe til neste generasjon.

AMD implementerer støtte

Nyheten kom under Game Developer Conference i San Francisco denne uken. «Ray tracing» i sanntid er av teknikkene som brukes i kampen om å lage fotorealistisk grafikk. Motoren er bygget på Vulkan, er kompatibel med OpenCL 1.2 og kan brukes som innstikksmodul for 3ds Max, Cinema 4D og Blender.

Radeon Rays er AMDs utviklerpakke for «tracing» og i versjon 2.0 ville denne støtte «ray tracing» i sanntid. Versjon 2.0 er ikke bare for profesjonelle 3D-artister, men er også rettet mot spillutviklere som kan dra nytte av teknologien for mer naturtro grafikk.

I et intervju med Golem.de sier AMD at spillere med kraftige grafikkort vil kunne oppleve fantastisk grafikk om få måneder i et spill selskapet ikke ønsket å røpe tittelen på.

Slik kan grafikkfremtiden bli.

 

Kilder:
Golem,
SweClockers

Stikkord: amd, grafikk, Maskinvare