Epic Games, Microsoft og Nvidia har alle noe veldig spennende å snakke om.
Oppdatert, 19:00:
La til flere bilder og video.
Veldig spennende for alle som elsker god grafikk
Først ut er Microsoft som har annonsert DirectX Raytracing, eller forkotet: DXR. DXR leverer sanntids ray-tracing i DirectX 12 API-et slik at utviklere kan levere spill med CGI-lignende grafikk kjent fra filmproduksjon.
Annonse
Utviklere kan teste ut DXR allerede nå, og teknikken er ikke låst til ny maskinvare, men vil fungere på dagens skjermkort.
Det er viktig at spillselskapene er med på dette, om ikke blir det ikke noe moro, og det er ingen ringere enn Epic Games som støtter DXR og Nvidia RTX for å levere dette i Unreal Engine 4. Det samme gjør EA med Frostbite-motoren fra Dice (Battlefield og Star Wars).
Futuremark og Unity er også med. Det samme er EAs Seed, en avdeling hos spillselskapet som forsker på fremtiden.
Eksempel med og uten ray-tracing:
Game developers need fast, stable, and robust reflections that run in real-time. And not just for mirrors. Reflections make metals and other surfaces look more realistic too. #DirectX #Raytracing #GDC18 pic.twitter.com/JdOr34d7aM
— UL Benchmarks (@UL_Benchmarks) March 19, 2018
Spillselskapet Remedy er også med – her er deres ray-tracing eksempel:
Med ray-tracing:
Nvidia RTX
Men hva i all verden er Nvidia RTX? Det blir i overkant mange X-er nå. Jo, RTX er Nvidias ray-tracing teknologi, men den er kompatibel med DXR. Ja, det er litt forvirrende, men vi regner dette må til for å akselserere ray-tracing på GPU-ene – det er altså flere enn Microsoft på programvarenivå som må hjelpe til.
RTX blir å finne i Volta GPU-er og nyere.
Samtidig har Nvidia annonsert at det kommer nye GameWorks-funksjoner til Volta (AI-brikken) og i de kommende GPU-ene fra selskapet (som enda ikke er avslørt).
Kilder:
Unreal
Microsoft
Remedy Games
Annonse