Ray-tracing i sanntid i PC-spill kommer ikke før om to generasjoner, men det er jo lov å glede seg.
Se den pene demoen
For det gjør man jo når selskapene disker opp med den lekreste grafikk-tryllingen de kan få til.
Futuremark er selskapet alle GPU-entusiaster kjenner til – de produserer nemlig 3DMark og Futuremark. Spesielt 3DMark-serien er en klassiker for alle å starte opp etter innkjøp av nytt skjermkort.
Annonse
Har brukt noen måneder på dette
I klippet kan du se nettopp Futuremark sin ray-tracing-demonstasjon som avslører hvor pent alt blir når skygger og refleksjoner tegnes mer nøyaktig på skjermen, alt takket være ray-tracing-teknikken som blir brukt i film.
Futuremark avslører litt og sier de har jobbet med DirectX ray-tracing de siste månedene, i kombinasjon med eksisterende løsninger.
Futuremark forklarer
“Raytracing er ikke en ny teknikk, men inntil nylig har det vært for krevende for til bruk i sanntidsspill, men med moderne GPU-er er det nå mulig å bruke rasterisering (red. anm.: den mest brukte teknikken) for det meste av gjengivelsen og en mindre mengde raytracing for å forbedre skygger, refleksjoner og andre effekter som er vanskelige å oppnå med tradisjonelle teknikker”, forklarer Futuremark.
Også litt Microsoft-skryt: “Vår DXR-demo kjører i sanntid på nåværende GPU-maskinvare, og fordi dette bygger på eksisterende metoder, var dette relativt enkelt å implementere i vår DirectX 12-spillmotor.”
Og til slutt, en aldri så liten kunngjøring: “Vi er glade for å kunngjøre at vi skal bruke DirectX Raytracing i en ny 3DMark-test som vi håper å slippe mot slutten av året.”
Kilde:
Futuremark
Annonse