Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook viser 100 millioner timer med video hver dag - nå skal de lage en app til TV-bokser og satse på orginalt innhold. (Ill.: Trond Bie)

WSJ: Slik skal Facebook bli en strømmegigant – er villige til å betale 25 millioner kroner per episode

Kan de yppe seg mot Netflix og HBO?

Kampen om seerne hardner til. I Norge kjemper tjenester som Netflix, HBO Nordic, Viaplay og TV 2 Sumo om seernes gunst.

Tilbyr titalls millioner kroner
Facebook har de seneste årene satset stort på video, for tiden er det begrenset til gratisinnhold på linje med YouTube, men det sosiale mediet ønsker også å vise originalt innhold.

Ifølge rapporter fra The Wall Street Journal er Facebook i samtaler med Hollywood-studioer om potensielle TV-serier. Nettstedet skriver at Facebook, i enkelte tilfeller, tilbyr å betale opptil tre millioner dollar, 25 millioner kroner, per episode for at det aktuelle studioet skal velge det sosiale mediet.

I tillegg er Facebook interessert i å produsere rimeligere TV-innhold der prisen per episode er flere hundre tusen dollar.

Ønsker et variert utvalg
The Wall Street Journal melder videre at det sosiale nettverket ønsker å nå aldersgruppen på 17–30 år.

I mai skrev Business Insider at selskapet ønsker å tilby et varierende videoutvalg som består av dyre produksjoner, direktesendt sport, men også rimeligere innhold. Innholdet vil variere i lengde og vare mellom 10 og 30 minutter.

Hvilken videostrømmetjeneste er din favoritt?

 

Kilder:
The Wall Street Journal,
Engadget

Stikkord: facebook, tv, video