E-bok-salget gikk ned med nesten 20 prosent i 2016, mens salget av fysiske bøker gikk opp igjen.
E-bok-salget gikk ned med nesten 20 prosent i 2016, mens salget av fysiske bøker gikk opp igjen.

E-bok-salget synker som en stein, mens folk plukker opp fysiske bøker

Fysiske bøker kan være den nye trenden for voksne som forsøker å begrense bruken av digitale medier, mens barnebøker selger som bare det i fysiske formater.

E-bøker ned, fysiske bøker opp
Salget av e-bøker falt med 17 prosent i Storbritannia i 2016, mens salget av fysiske bøker gikk opp med syv prosent i samme periode – og salget av fysiske barnebøker gikk opp med hele 16 prosent, skriver CNN.

Det samme skjedde i USA i fjor, der salget av e-bøker sank med 18,7 prosent, mens paperback-bøker gikk opp med 7,5 prosent og salget av inndbunde bøker økte med 4,1 prosent.

Noen bøker er mer pop enn andre
– Det trykte formatet er attraktivt for mange, og utgiverne oppdager at noen sjangre passer bedre til trykte bøker enn andre, sier Phil Stokes, lederen av PriceWaterhouseCoopers underholdningsdivisjon til CNN.

Han peker blant annet på at barnebøker alltid har vært populære i trykte utgaver, og at mange foretrekker oppskriftsbøker i inbundne versjoner.

“Digital detox”
Mange eksperter sier dessuten til CNN at det er mange som forsøker å begrense tiden de bruker foran skjermen.

Det britiske teletilsynet, Ofcom, har rapportert at en tredjedel av voksne i Storbritannia har forsøkt begrense bruken deres av smarttelefoner, nettbrett og andre enheter i løpet av 2016.