screen5_large

Annonse


SNIKTITT: Heavenly Sword

Vi har sett på Heavenly Sword ved tidligere anledninger, og det så pent ut allerede da. Både på forrige E3 og Tokyo Game Show fikk vi muligheten til å sette oss ned med dette lovende “hack & slash”-eventyret, men opplevelsen var begrenset til ett brett, og vi kan ikke innrømme at vi fikk noe nevneverdig innblikk i kampsystemet da.

Vel, det fikk vi for så vidt ikke nå heller, da utviklerne som kom på besøk til Oslo foretrakk å vise oss spillet uten å la oss teste. Vel, slik er livet noen ganger. Uansett har brettene vi fikk titte på aldri tidligere blitt vist for pressen, så det føltes ganske eksklusivt uansett.

Drep tusener

Spillet utvikles av Ninja Theory i Storbritannia, men til tross for sine vestlige røtter er det definitivt tungt inspirert av asiatisk utviklingskultur, spesifikt disse massive actionspillene som Ninety Nine Nights eller Dynasty Warriors. Fokuset er på kamp, kamp og mer kamp, og nedslaktningen foregår på enorme sletter, med tusenvis av motstandere som skal hakkes i stykker. Joda, vi har sett det før – Heavenly Sword er ikke nødvendigvis dynket i originalitet.

Hovedpersonen, den kvinnelige krigersken Nariko, er også forutsigbart lettkledd, men samtidig forbløffende smidig. Nariko har tre separate angrepskonfigurasjoner. Du kan angripe raskt, men med lette slag, tregt, men kraftig, eller så kan du fokusere på angrep med lengre rekkevidde, som også utsetter deg for visse farer. Nøkkelen til suksessfull spilling er selvfølgelig å balansere disse konfigurasjonene, og ikke minst å kombinere dem. Du kan bytte angrepskonfigurasjon fortløpende, gjerne midt i en kamp, for å oppnå maksimal effektivitet.

Annonse


Elendig bilde, men viser litt av brettenes skala

Videre er det åpent for en lang rekke spesialbevegelser som du får lært deg i løpet av spillet, og som kan brukes på Heavenly Swords mange bosser med spektakulære resultater. Vi fikk sett noen virkelig smertefulle øyeblikk i løpet av presentasjonen…

I tillegg til sine sverdkunnskaper er Nariko også ekstremt fleksibel. Spillet åpner for å bruke omgivelsene til din fordel, du kan klatre, hoppe og uføre diverse halsbrekkende stunts.

Videre fikk vi sett en god del såkalte QTE-sekvenser, der du må raskt trykke på riktige knapper i riktig rekkefølge, for eksempel for å holde balansen på et enormt tau som knytter sammen en bro.

Det tøffeste sparer vi til slutt. På slutten av presentasjonen fikk vi sett Narikos bazooka, et stort og mektig våpen som skyter ut en massiv, flammende prosjektil som bidrar til å drepe hundrevis av motstandere. Og raketten styrer du selv, ved hjelp av tilt-funksjonen i Sixaxis-kontrolleren.

Nestegenerasjon hele veien

Mye av spillets sjarm ligger i det visuelle. I følge utviklerne bruker Heavenly Sword betydelige deler av kraften i PS3. Selve Nariko er fabelaktig animert, men det mest imponerende er likevel hvor lett spillet klarer å tegne de tusener av motstandere, spredt over enorme, detaljerte områder. Alt ikledd behagelige, varierte farger.

Nok et elendig bilde, men sjekk bazookaen

Motion capture-teknologien brukes her i veldig stor grad, og selveste Andy Serkis (Gollum, King Kong) er tungt involvert i utviklingen, både som skuespiller og bidragsyter til historien.

Det vi frykter er ensformighet. Tenk Ninety Nine Nights, et tilsvarende spill som lovte herlig massive slag, men endte opp småkjedelig og frustrerende. Heavenly Sword nedprioriterer mer rolige aktiviteter som utforskning og interaksjon med andre figurer, og fokuserer alle sine krefter på kampmekanikken. Det kan slå ut begge veier.

Vi kommer uansett til å følge med på utviklingen, og gleder oss til å se og høre mer fra Ninja Theory. Spillet skal etter planen lanseres til høsten, PS3-eksklusivt.

Annonse