Nintendo har sluppet sin nye DS på det amerikanske markedet nå, og det betyr i praksis at den nye håndholdte spillmaskinen blir å få tak i via spesialistbutikker og direkte iport.
Det første mange tenker når de ser DS for første gang er; denne greia er ganske stygg. Og ja, Nintendo har tilsynelatende virkelig klart å gjøre sitt nye flaggskip til en liten visuell design-katastrofe. Maskinen er stor og klumpete, føles billig og plastikk-aktig i konstruksjonen, og ser generelt ut som en cheesy filmeffekt fra en hvilken som helst 70-talls SciFi TV-serie.
Potensielle genistreker
Så hva er det egentlig Nintendo har gjort her, som er så spennende? Jo, for det første så har de blåst nytt liv i sitt gamle Game & Watch-konsept der lommespill har to skjermer. Det betyr altså at spillene kan bruke begge disse skjermene samtidig, typisk med å plassere kart, menyer eller lignende i den ene, mens hovedhandlingen foregår i den andre.
Virkelig interessant blir det siden den nederste skjermen er trykkfølsom, og man kan bruke fingeren, en stylus-penn, eller hva som helst annet (som den medfølgende tommel-pekeren, som du kan se i action på videoklippet) til å tegne, skrive, gjøre menyvalg, eller styre hovedfiguren. I den medfølgende spillbare demoversjonen av Metroid Prime: Hunters brukes for eksempel den trykkfølsomme skjermen til å gi en fantastisk god førstpersons-kontroll over siktet, som nesten tangerer fintfølelsen man før hadde ved en vanlig tastatur-og-mus-kombinasjon.
Annonse
Trådløs multiplayer
Trådløs kommunikasjon er også et av de store salgspunktene for DS. Nintendo har utstyrt spillmaskinen med sitt egne proprietære radiosystem som lar DS-eiere oppdage og chatte eller spille mot hverandre. Rekkevidden er opptil 30 meter, og er med andre ord ypperlig egnet for klasserom, bussturer, eller for å spille mot naboen.
Samtidig har DS også integrert WiFi-støtte. Nøyaktig hvordan dette skal utnyttes gjenstår å se, men i teorien kan man se for seg både nettsurfing og online-spilling. Dessuten, siden maskinen både har integrert mikrofon og utgang for hodetelefoner, spekuleres det også i mulighetene for å bruke DS som IP-telefon.
Mens Game Boy Advance baserer seg på bitmap-grafikk stiller DS med full 3D-grafikk, og slekter i så måte en god del på den gamle N64-konsollen. Har du en solid GBA-samling fra før, så er det nok betryggende å høre at DS har en egen kortleser for GBA-spill. Kjøper du en amerikansk versjon av Nintendo DS, er det også kjekt å vite at du kan bruke den vanlige GBA-strømadapteren for å lade batteriene.
Nintendo DS |
Dette blir spennende
Det er litt tidlig enda å si hvor vellykket Nintendo DS vil bli. Mye vil være avhengig av hvor effektive Nintendo er i å få gode, veldesignete spill og applikasjoner ut i handelen som virkelig nyttegjør seg av de tekniske mulighetene i konsollen. Et av de store salgsproblemene for Nintendo har bestandig vært vegringen mot å slippe til tredjepartsutviklere og produsenter, og det gjenstår å se hvor mye spennende programvare som vil dukke opp for DS.
Foreløpig ser det i hvert fall lovende ut. Vi har hittil bare hatt anledning til å teste Super Mario 64 DS, Metroid-demoen såvel som chatte-applikasjonen som ligger innebakt i operativsystemet, men det er allerede veldig tydelig at Nintendo har godt grep om hvordan skape god flerspiller-moro. Særlig Metroid var en øyeåpner for hvor nyttig det kan være å styre ved hjelp av den trykkfølsomme skjermen, og 3D-grafikken er tvers gjennom imponerende for en så liten maskin.
Det er vel heller ikke usannsynlig at selve maskinen vil komme i revidert utgave etter hvert, om ikke annet for å gi den et litt mer tiltalende design. Det var i hvert fall det som skjedde med GBA i sin tid, som først ble lansert i en noe forhastet versjon uten bakbelyst skjerm, før de endelig fikk ut Game Boy Advance SP.
Se videoklipp av Nintendo DS |
Til Europa i 2005
Detaljene rundt Europa-lanseringen av Nintendo DS er ikke bestemt enda, men vi regner med at DS ruller inn på det norske markedet i store kvanta en eller annen gang i løpet av våren 2005. Prisen vil trolig ligge på rundt 1 500,- kr.
Teknisk informasjon om Nintendo DS
- Ytre mål (lukket): 14.8(b) x 8.5(l) x 2.9 (h) cm
- To bakgrunnsbelyste 3″ TFT LCD-skjermer, oppløsning 256 x 192 punkter hver.
- Nederste skjerm er i tillegg trykkfølsom
- I stand til å vise 260 000 forskjellige farger
- WiFi-støtte (802.11b) såvel som en proprietær trådløs radiokommunikasjon med opptil 30 meters rekkevidde. Vi har fremdeles til gode å se hva 802.11-funksjonaliteten skal brukes til.
- Flere spillere kan spille mot hverandre, selv om ikke alle har spillminnekort.
- Kortplasser både for nye DS-kort og den gamle Game Boy Advance-standarden.
- Innebygget mikrofon
- Stereohøyttalere
- Standard utgang for hodetelefoner
- Integrert chatte-applikasjon
- Klokkealarm
- To prosessorer; ARM9 og ARM7
- Oppladbart Lithium-batteri gir opp til 10 timers spilletid
Annonse