– Jeg tror investeringer i IT- og telekomaksjer har fått et skudd for baugen som form for sparing hos folk flest, sier adm. direktør Knut Traaseth i Aksjesparerforeningen til Dagens Næringsliv.
Han representerer 6.000 småsparere.
Ser på TeliaTraaseth mener norske småaksjonærer har fått med seg at Telia har fått hard medfart på børsen etter introduksjonen.
– Folk er skremt av Sverige. Telia og Telenor er jo sammenlignbare. Telenor blir jo oppfattet som den norske parallellen til Telia, sier han.
Annonse
Les mer om hvordan kjøpe aksjer
Advarer mot PR
Traaseth håper derfor at Telenor ikke blir priset for høyt ved børsintroduksjonen. Han advarer Staten mot en for rosenrød fremstilling av Telenor i den kommende annonsekampanjen som skal fremme salget, av det som var ment å bli en folkeaksje.
– Hvis de nå skal bare omtale det positive og ikke advare mot fallhøyden, så blir det uheldig.
Ler mer om hvordan kjøpe GameStop aksje
Virtual Garden har fått oppdraget med reklamekampanjen som skal følge Telenor til børs. Adm. direktør Nils Petter Nordskar er tydelig klar over utfordringen:
– Den største tabben vi kan gjøre er å hausse opp aksjen og bruke de samme knepene som i annen markedsføring og reklame. Vi vil ikke skape inntrykk av at «Dette er smart». Det blir en informasjonskampanje om hva det vil si å eie en aksje, og om Telenor som selskap, sier Nordskar til DN.
Han mener det er Telenor-ledelsens oppgave å distansere selskapet fra Telias triste skjebne så langt på børsen.
Annonse