mobil - 60 prosent

Annonse


60 prosent har mobil

mobil - 60 prosentForan oss ligger bare Finland, som antakelig nå har passert 65 prosent.

Formidabel vekst
Mobilveksten har også i år vært formidabel i Norge. I de første ni månedene, frem til 30. september hadde Telenor Mobil en vekst på på nær 400.000. Det er en økning i antallet abonnenter som er nesten 100.000 høyere enn for hele 1998, og om lag 50 prosent høyere enn for samme periode i fjor.

I samme periode hadde NetCom en økning på 163.434, sammenlignet med 72.064 i 1998.

Dermed hadde Telenor Mobil 1.895.689 abonnenter 30. september, mens NetCom nådde 700.326 kunder. NetComs vekst i 3. kvartal var på anslagsvis 477 pr. dag, mens Telenor Mobil økte med 1500 pr. dag.

Annonse


Folketallet i Norge økte med 28.300 i årets ni første måneder til 4.473.600 personer. Hvis denne veksten fortsatte burde vi ha om lag 4.478.000 fastboende i Norge 15. november.

Hvis mobilutviklingen også fortsatte på samme måte som tidligere, burde de to abonnentene til sammen ha 1.964.000 abonnenter samme dag. Dette vil si at mobilpenetrasjonen på mandag eller tirsdag denne uken passerte 60%

Økt 5 prosentpoeng
Financial Times Business Ltd., som liker å telle slike ting, anslo at Norge hadde en penetrasjon på 54,8 prosent 1. januar.

Dermed har økningen i mobilpenetrasjon i år vært på mer enn fem prosentpoeng. (Tallene til FTBL bør imidlertid tas med en klype salt, siden de påstår at vi allerede hadde nådd 59,9 prosent 1. oktober.

Men oppstillingen var nok basert på projisering av kjente tall – og kanskje uten hensyn til befolkningsvekst i samme periode).

I front
Uansett: Det ”magiske” tallet på 60 prosent er nå passert. Foran oss ligger fortsatt Finland. Bak oss ligger Danmark og Sverige (cirka 54 og 48 prosent akkurat nå).

Det store spørsmålet er når Italia og Østerrike passerer Danmark, siden veksten i de to Syd-europeiske landene har vært langt raskere enn i Norden det siste året. Mobilpenetrasjonen i Østerrike gikk fra 36 prosent til 47 prosent på de ni første månedene i år.

– Viktig milepæl
De norsk operatørene mener at det er all grunn til å tro på Telecom Revys tall, som sier at mobilpenetrasjonen nådde 60 prosent denne uken.

– Det synes jeg godt du kan gratulere oss med, sier Telenor Mobils Elisabeth Hegg Gjølme, som imidlertid fremdeles venter på at selskapet skal nå sitt neste mål: to millioner kunder. Dette vil antakelig også skje før jul.

Og informasjonsdirektør Per Bjørkum i NetCom synes også at det er en viktig milepæl. Han henviser imidlertid til NetComs kvartals-pressekonferanse denne uka, der administrende direktør Terje Christoffersen omtalte nettopp den høye penetrasjonen.

Dårlig måltall?
– Vi nærmer oss raskt en penetrasjon på 100 prosent, og man snakker også om at 150 prosent ikke er noen umulighet, sa Christoffersen.

– På det tidspunkt vil imidlertid hele penetrasjons-begrepet bli litt uaktuelt, siden det i mange tilfelle vil være snakk om at en bruker har flere abonnemenenter, for eksempel ett for data, et for tale, og kanskje et tredje stående på hytta. Så vi må kanskje finne andre måter å vurdere et lands mobilbruk på, sa Chrisftoffersen.

Dette er tallene:
Netcom: 700.326 kunder 31. september
Økning i kvartalet: 42.950
Beregnet økning frem til 15. november: 21.500
Sum nå: 722.000

Telenor Mobil: 1.895.689 kunder 31. september
Økning i kvartalet: 1500 pr dag
Beregnet økning frem til 15. november: 67.500
Sum nå: 1.963.189

Totalsum, NetCom og Telenor Mobil: 2.685.189

Befolkningsgrunnlag 15. november: 4.478.300

Annonse