tesla cybertruck
Cybertruck ble ikke priskuttet i denne runden, men Tesla måtte fikse gass-pedalen til rundt 4000 kunder. Vi opplevde ingen problemer da vi testet den. Bilde: ITavisen

Annonse


KOMMENTAR: Hva vil skje med Tesla?

Selvkjørende biler vil bli mainstream. Spørsmålet er i hvilket tiår det vil skje.

De store har den ene foten i olje

Og før den tid skal elbil-industrien kjenne på en god del smerte, for alt som går opp, må ned – det er nøyaktig hva som skjer i en verdensøkonomi som sliter, med nyheter om krig og dyrere strøm i vestlige land som snakker om å redde kloden fra klima-katastrofe, mens Kina og andre land som bygger en sterk mellomklasse guffer på med motsatt strategi.

Ingen industrier kan gå opp i det uendelige, som nevnt, men elbil-markedet er i en litt mer prekær situasjon på kort og medium-lang sikt.

Årsaken er minst to-delt: 1) folk nøler ikke med å handle bensin og diesel-biler, og 2) de gjør det kanskje fordi de ser at selvkjørende egenskaper ikke er på vei like kjapt som Elon Musk har fortalt dem i flere år. Det er sikkert flere årsaker til at potensielle kjøpere ikke nødvendigvis lenger tviholder på at de må ha en elbil, men det er tydelig at trangen har snudd: “Audi og Mercedes snur om elbiler,skrev vi på slutten av februar:

Annonse


“Mercedes sin opprinnelige plan var å droppe salg av elbiler etter 2030, men nå som markedet for bil-segmentet har kjølnet drastisk, og det er kjøpers bruktmarked, har pipen fått en annen lyd, og det er ikke rart. For i markeds-analysen lagt frem i forbindelse med fjerde kvartal, så tror ikke produsenten at de klarer å selge mer enn en 50 prosent elbil-andel. Med andre ord har de ikke noe valg: de må fortsette med bensin, diesel og hybrid.”

Jeg har kjørt “Cybertruck”!

AI og roboter kan ikke hjelpe Tesla på kort sikt

Tesla har derfor ikke noe annet valg enn å kutte priser, noe de har gjort spesielt i USA med priskutt ikke bare på bilene sine (Y, X, og S er 2000 dollar billigere,) men også med FSD-pakken i samme land som er nedjustert fra 12 000 dollar til 8000 dollar.

Såpass ille er situasjonen at Musk avbrøt et besøk til India, et marked selskapet trolig skulle annonsere de skulle entre, for å fokusere på “veldig viktige Tesla forpliktelser.” Det har heller ikke hjulpet at Model 3 aldri ble den superbillige bilen som opprinnelig var planen, og at det visstnok ikke kommer en Model 2 som opprinnelig planlagt – i stedet har Musk varslet at Tesla skal avsløre en “robotaxi” i august i år. Markedet premierte ikke selskapet etter nyheten, men nedjusterte i stedet forhåpningene – frykten er nok en gang en dyrere bil som kommer senere enn håpet.

Det er delvis vel og bra i USA der det allerede er selvkjørende taxier, blant annet i Arizona (man må registrere seg for å bli godkjent for å sitte på med en,) men i omtrent alle andre land, og spesielt i tungt byråkratiske EU, er det strenge lover og regler som må endres i takt med teknologiske nyvinninger innen feltet. Det vil neppe hjelpe Tesla og de andre i segmentet som satser 100 prosent på elbil på kort sikt.

Selskap som Tesla, som kun har elbiler å tilby, vil få det tøft fremover, og selvkjørende egenskaper kan ikke redde dem på det internasjonale markedet før om mange år. Illustrasjon: Yahoo Finance

Annonse