audi elbil
Elbil-markedet har kjølnet mye det siste halvåret. Mercedes og Audio tar nå til seg de nye markeds-realitetene.

Annonse


Audi og Mercedes snur om elbiler

Først annonserte Mercedes endringer i elbil-strategien. Nå gjør Audi det samme.

Dette legger Mercedes til grunn

Mercedes sin opprinnelige plan var å droppe salg av elbiler etter 2030, men nå som markedet for bil-segmentet har kjølnet drastisk, og det er kjøpers bruktmarked, har pipen fått en annen lyd, og det er ikke rart. For i markeds-analysen lagt frem i forbindelse med fjerde kvartal, så tror ikke produsenten at de klarer å selge mer enn en 50 prosent elbil-andel. Med andre ord har de ikke noe valg: de må fortsette med bensin, diesel og hybrid.

Kunder og markedsforhold bestemmer tempoet i transformasjonen. Vi planlegger å være i en posisjon til å imøtekomme ulike kundebehov, enten det er en helelektrisk drivlinje eller en elektrifisert forbrenningsmotor, til langt ut på 2030-tallet.

Mercedes

Audi var enda mer offensive enn Mercedes

Audi var enda mer frempå med elbil PR-en sin før tidlig i år, og uttalte at de fra 2026 kun skulle produsere nye elbiler-biler: “Planen er å kontinuerlig utvide flåten av elektriske kjøretøy: Fra 2026 og fremover vil Audi kun introdusere helelektriske modeller på markedet. Audi har dermed til hensikt å tilby minst ett elektrisk kjøretøy i alle kjernesegmenter innen 2027. Veikartet til elektrifisering inkluderer også en gradvis utfasing av produksjonen av kjøretøy med forbrenningsmotor innen 2033,” var det som gjaldt før, og som fremdeles er å lese hos Audi.

I stedet er planen å lansere elbiler over en lengre tidsperiode, og spe på med en “ny generasjon hybrider” og forbrenningsmotorer. “Vi er robuste og fleksibelt posisjonert for overgangsfasen,” uttaler Gernot Döllner ovenfor Bloomberg. Döllner er adm. dir. for Audi AG. TV2 avslører at Audi skal tilby RS 3, RS 4, RS 6, RS Q3 og RS Q8 i Norge. Samtlige har forbrenningsmotor.

Annonse