Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Battlefront II-lanseringen har gått hett for seg. (Ill.: Electronic Arts)

TEST: Vi tester et av høstens mest omdiskuterte spill

Spilltest: Kan spillopplevelsen sette diskusjonen rundt «lootkistene» i skyggen?

Electronic Arts og DICE fikk tommel opp fra spillerne da selskapene annonserte at sesongpass ikke er en del av Star Wars: Battlefront II. Sesongpasset «Premium Pass» har for lengst blitt vanlig i Battlefield-spillene til DICE, men fremtidskrigerne trenger ikke å forholde seg til det.

Sånn i ettertid kan det se ut som at EAs valg førte til det verre. I stedet for sesongpass med flerspillerkart hadde Battlefront II mikrotransaksjoner slik at man kunne kjøpe såkalte lootkister og karakterer i spillet for bruk i flerspillerdelen. Måten EA introduserte dette på, har skapt furore på verdensveven og det har gått så langt at myndighetene i ulike land skal granske om disse lootkistene er ulovlige, deriblant Belgia.

Når dette går i trykken har EA annonsert at mikrotransaksjonene i spillet skrotes inntil videre.

Star Wars: Battlefront II
Electronic Arts har trolig skutt gullfuglen med eksklusivitetsavtalen med Disney om spillrettighetene til Star Wars – et univers som har millioner av tilhengere verden rundt. Så gjelder det bare å forvalte det best mulig.

Det startet for to år siden med lanseringen av Star Wars: Battlefront og nå er oppfølgeren her. Vi var totalt sett fornøyd med gjenopplivingen av Battlefront-serien, men som mange andre savnet vi en historiedel. DICE lyttet og på plass i BFII er en dedikert enkeltspiller.

I historiedelen kjemper man fra begge sider, både den lyse og mørke, akkurat som flerspillerdelen, og man trer inn i rollen som flere kjente skikkelser fra Star Wars-universet. Historiedelen er dog kanskje for kort, den er unnagjort på fem-seks timer, til at man får noe spesielt forhold til de ulike karakterene, hvis man ikke har det fra før.

Imperiet-soldaten Iden Versio er kanskje den mest interessante og den man tilbringer mest tid som. Hun er en del av elitetroppen «Inferno Squad» som gjør det de kan for å slå ned på opprøret mot imperiet.

Én ting skal enkeltspilleren ha og det er at den til tider føles variert med både bakkekamper og med ulike fly. Ellers føles historien som noe forhastet og en ting DICE gjorde for å svare på kritikken fra forrige spill.

Iden Versio er en av de mer interessante karakterene i historiedelen.
Iden Versio er en av de mer interessante karakterene i historiedelen. (Ill.: Electronic Arts)

Helt nydelig grafikk
Battlefront II har også en egen trenemodus som kan være verdt å sjekke ut før man kaster seg ut i flerspilleren i fullskala. Her er det totalt 16 «oppdrag» fordelt på åtte fra den lyse siden og åtte sett fra den mørke siden. Oppdragene er stort sett de samme: enten knerte x-antall fiender på x-antall sekunder eller drepe 50 fiender før motstanderen.

Denne modusen har du trolig unnagjort på én time, men du får i det minste sjekke ut de ulike heltene samt våpnene og spesialegenskapene deres.

Det er naturligvis flerspillerdelen som er gulroten i Battlefront II og med DICE bak rattet kan man i det minste forvente fantastisk grafikk og et enestående lydbilde. Og ja, Battlefront II leverer så det holder på disse områdene. Vi testet spillet på Xbox One X og det er rett og slett nydelig.

Battlefront II kjører i maksimalt 4K på Xbox One X og 1440p på PlayStation 4 Pro.

Flerspilleren består av fem ulike moduser:

  • Strike: Klassisk åtte mot åtte.
  • Blast: Flerspiller på mindre kart.
  • Starfigher Assault: Kriging med romskip i verdeensrommet.
  • Galactic Assault: Større bakkeslag.
  • Heroes vs. Villains: Her styrer man hver sin helt og slåss mot den andre siden.

Mine favoritter er kanskje Galactic Assault og Heroes vs. Villains. Sistnevnte er en del av det omdiskuterte rundt spillet. Før EA gjorde endringer, måtte man enten bruke titalls timer på å låse opp en av de mest tidkrevende karakterene eller bruke ekte penger på å låse dem opp.

Endringene EA har gjort gjør at det ikke skal ta altfor lang tid å låse opp de fleste heltene, men de to ypperste – Luke Skywalker og Darth Vader – krever fortsatt at man spiller noen timer.

Galactic Assault gir meg litt Battlefield-vibber med store og tidvis kaotiske kamper. Starfighter er også tidvis gøy, men jeg har raskt innsett at jeg aldri blir en romskippilot.

Joda, de kjente og kjære (?) karakterene er alltid på plass.
Joda, de kjente og kjære (?) karakterene er alltid på plass. (Ill.: Electronic Arts)

Solid skyting
På våpenfronten leverer DICE godt ved at skytefølelsen er bedre enn tidligere. Det er vanskelig å sette ord på hva som er forbedret, men det føles som man har bedre kontroll over våpenet. Et pluss er at man kan skifte mellom visning i første- og tredjeperson ved et enkelt knappetrykk. Det gjelder forresten ikke for heltene som er låst til tredjeperson.

Som i andre skytespill er det lagt opp med klasser, «Assault», «Officer», «Heavy» og «Specialist» og disse kan man utvikle og oppgradere ved for eksempel å låse opp egne egenskaper og spesialkort, kalt «Star Cards». Det er også her er problemet med lootkistene dukker opp ved det er helt tilfeldig hva som dukker opp uavhengig av hvilken klasse du «satser på».

Kortene kan for eksempel være raskere generering av helse, eller en ny granat.

Både i flerspilleren og historiedelen er det ofte "dog fights".
Både i flerspilleren og historiedelen er det ofte «dog fights». (Ill.: Electronic Arts)

Konklusjon
Det er ingen tvil om alt det negative oppstyret rundt Battlefront II før lansering, har satt en demper på denne lanseringen. Electronic Arts som ønsket å møte kritikken fra det forrige spillet, har håndtert den massive kritikken under pari, noe som kanskje kan føre til at Battlefront II ikke blir den salgssuksessen selskapet hadde håpet og trodd.

EA og DICE leverer riktig nok med en historiedel, men dessverre er den over nesten før man har satt seg til rette i sofaen eller godstolen. Den er heller spesielt givende selv om den absolutt har sine høydepunkter. Jeg vil sidestille den med kampanjedelen i Call of Duty: WWII som jeg mener heller ikke var en «høydare».

Er det én ting DICE kan, så er det å lage flerspillerspill, og på dette punktet leverer Battlefront II bedre. Skytingen føles solid og hele lydbildet fra våpenet, fly og eksplosjoner er helt på topp. Samtidig som grafikken er i særklasse og det ser helt nydelig ut på Xbox One X. Likevel føles det meste som i det forrige Battlefront, og jeg skulle gjerne sett at det var bedre.

Karakter: 7 av 10.

 

Stikkord: battlefront, Spill, starwars, Tester