Annonse


Hvor starter jeg planleggingen?

  1. Få med ledelsen
    En hjemmeside er et offentlig utstillingsvindu mot omverdenen. Innholdet på disse sidene kan i flere tilfeller være avgjørende for hvor seriøst en bedrift oppfattes. Oppdatering av sidene koster tid og penger, og bør være forankret oppover i bedriften.

  2. Hvem har noe å si?
    Finn alle personer/avdelinger i bedriften som kan tenke seg å ville være med på moroa, og ta med disse i planleggingen. Dermed unngår du at prosjektene vokser over alle budsjetter og tidsrammer, og ingen føler seg ignorert.

  3. Klargjør formålet
    Skal sidene være tradisjonelle statiske presentasjonssider, som i en årsberetning? Produktpresentasjon? Muligheter for to-veis-kommunikasjon? Skal dere på nett fordi alle andre er der? I så fall: Se hva konkurrentene dine har/mangler på sine sider, og lær av det!

  4. Bestem målgrupper
    Skal siden apellere til voksne beslutningstagere, 14 år gamle hackere, eller til Gud og hvermann?

  5. Vurder pengesekken
    Et typisk web-prosjekt koster alt mellom noen få tusen og flere hundre tusen kroner. Gjør deg opp en mening om hvor mye du kan bruke, og vurder senere nytteverdien av funksjonaliteten utviklerne tilbyr mot denne kostnaden.

  6. Fordel ansvar
    Er det sider som skal oppdateres jevnlig må innholds- og kontrollansvaret fordeles tydelig. Ta med de som skal gjøre den praktiske oppdateringen i planleggingsfasen!

  7. Heller lite og godt enn stort og stygt
    Mange prøver å få med absolutt alt som finnes i en bedrift på web-sidene, og bruker tiden på å få med mest mulig, selv om det ikke blir seende så bra ut eller er av interesse for leserne. Prøv heller å finne ut hva ditt publikum ønsker, og fyll på etterhvert som nye ønsker melder seg.

Annonse