Mandag denne uken skrev vi om Comma.ai sin tredje generasjon selvkjørende system som kan ettermonteres i over 200 bilmodeller.
Du kan se lenge etter dette her i landet
Det er George Hotz, mannen som først hacket Playstation 3 og også var første med å åpne iPhone 1, jobbet noen uker med Elon Musk hos Twitter som står bak dette.
Nå er han tilbake i selskapet sitt og demonstrerte hvordan en Kia med “Comma Three” som tar over alt, kjørte gjennom San Diego-sentrum til en fast food-restaurant uten at føreren måtte ta over.
Plattformen som ligger bak er OpenPilot som ikke kommer forhåndsinstallert i kjøremaskinen – er det nok for at dette er lov i Norge og Europa?
Annonse
Norske veimyndigheter sier nei
Svaret er nei fra Vegvesenet og sjefingeniør Stein-Helge Mundal.
Mundal er blant annet “Norsk representant i internasjonal arbeidsgruppe for passiv sikkerhet for kjøretøy i FN-ECE” og “medlem av FN-ECE Task Force on Cyber Security and Over the Air issues (UN-TF-CS/OTA).”
I motsetning til USA er heldigvis ikke dette lov i Europa, der kjøretøy typegodkjennes av en myndighet i henhold til tekniske sikkerhetskrav.
Stein-Helge Mundal, sjefingeniør, Vegvesenet
Mundal oppsummerer med at “det er ikke tillat å ettermontere systemer som kan påvirke kjøretøyets typegodkjente funksjoner.”
Hotz sitt system er nemlig i Europa og Norge i strid “med flere sikkerhetskrav, blant annet FN-ECE Reg. 79. (omhandler styring, filholderfunksjon, filskiftfunksjon etc.),” som forklart av Mundal.
Se Comma.ai sin kjøretur i San Diego med “Comma Three”:
Annonse