Mozilla lar seg irritere over Facebook for det de omtaler som manglende åpenhet rundt reklamer.
Mozilla lar seg irritere over Facebook for det de omtaler som manglende åpenhet rundt reklamer.

Annonse


Mozilla klager inn Facebook til Europakommisjonen

Nå om dagen er det ikke utelukkende personvernaktivister som klager inn Facebook til ulike instanser. Mozilla har sett seg lei av selskapets måte å motvirke åpenhet rundt reklameføring med politisk budskap, og klager i den forbindelse det sosiale mediet inn til Europakommisjonen.

Valgpakke på vei

Mozilla har nemlig lansering av en såkalt valgpakke på agendaen for nettleseren deres Firefox i påvente av det kommende Europaparlamentsvalget. I den sammenheng lar de seg plage av Facebooks nylige endringer som hindrer en utvidelse med funksjonalitet som identifiserer reklamer og viser hvordan de rettes mot ulike målgrupper. I tillegg er det nyintroduserte “Ad archive”-verktøyet til Facebook begrenset til kun et fåtall personer som kan bruke det.

Ikke enige seg i mellom

Til tross for at Facebook avslørte planer om å lansere enda et verktøy for mer åpenhet rundt reklamer fra politiske organisasjoner før EU-valget, gir Mozilla uttrykk for at dette ikke er særlig mye mer effektivt enn verktøyet man brukte under det amerikanske valget i 2018 som ikke var i nærheten av å oppfylle EUs retningslinjer omkring spredning av feilinformasjon.

Ifølge Mozilla har det vært samtaler mellom de to partene uten at de har kommet til enighet, så de håper nå at EU tar det opp direkte med Facebook og sanksjonerer selskapet dersom de ikke går med på å gjøre endringer.

Kilder:
Mozilla
Engadget

Annonse