En domstol i Australia har dømt Apple til å betale 9 millioner dollar, drøyt 70 millioner kroner, for å ha villedet kundene i forbindelse med “error 53”-feilen.
Enheter sluttet å fungere
Det australske konkurransetilsynet (ACCC) var en av flere som varslet søksmål mot Apple etter avsløringene, og de fikk medhold i saken. ACCC-sjef Sarah Court uttaler etter dommen at Apple nektet kundene muligheten til å ha deres enheter reparert av en tredjepart og at de senere ble nektet hjelp.
Konkurransetilsynet mener at kundene har lov til å la en tredjepart reparere skjermene og andre feil med enheten så lenge reparasjonen ikke skader det underliggende systemet til telefonen, skriver The Sydney Morning Herald.
Apple sier i forbindelse med saken at de har hatt produktive samtaler med ACCC etter “error 53” og at de gjør hva de kan for å levere enestående kundesørvis til alle australske kunder.
Annonse
“Error 53” rammet flere iPhone-brukere i 2016. Kunder som hadde fått hjemknappen byttet ut av et tredjepartsverksted, opplevde at enheten sluttet å fungere.
Kilde:
The Sydney Morning Herald
Annonse